Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de bedrijfsnaam Happy Herbi in strijd met Happy Herbivore?

Ik ben net begonnen met mijn site en bedrijf Happy Herbi.
Nu sprak op twitter vrolijk iemand aan met de naam Happyherbivore.
Ik vond het juist wel grappig dat we we vergelijkbare namen hebben, maar zij vond het niet zo grappig, want er word meteen gedreigd met een rechtszaak:

Ze stuurde me de volgende mail:

My lawyer says that since "happyherbi" so similar to happy herbivore it would cause confusion, which makes it trademark infringement.

It doesn't matter that you're site or facebook page is less trafficked or less popular than mine -- its the fact that someone might confuse the two. Happy Herbivore has been my brand since 2006.

My fans also call themselves "happy herbis" and "happy herbies" -- so that too is an issue.

I'm sorry but we have to request that you change your name to something else and stop using happyherbi on twitter, facebook, etc.

Let me know if you need help coming up with a new name.... and thanks for being so understanding!
Lindsay

Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik niks veranderde stuurde ze dit;

We'll have to commence legal action if you refuse to change it. I would prefer we not do that.

"happyherbi" would def. cause consumer confusion, which is the standard used for trademark infringement. You can learn more about trademarks here: http://www.uspto.gov/trademarks/basics/Basic_Facts_Trademarks.jsp

I'm sorry, you seem really nice but I have to protect my brand, image and livelihood.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
907

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Overduidelijk, en dat staat al in het bericht dat je hebt gekregen. De gene die de merknaam Happy Herbivore heeft gedeponeerd, is niet blij met het feit dat jouw naam veel te veel op de hare lijkt. En dat mag ze aanvechten, al zal er niet zo heel snel gedonder mee komen als je geen concurrerende commerciele activiteiten op het oog hebt.

Alleen wanneer een uitdrukking of naam ZO algemeen is dat niemand hem kan claimen (het fictieve merk Mamma moet niet zeuren als ik me ergens Mamma laat noemen bijvoorbeeld), hebben ze geen poot om op te staan, maar zodra een merknaam enigzins onderscheidend is, kun je op het matje geroepen worden als je probeert te plagieren. Met een naam als MekDonald of Kokki Kola kom je ook echt niet weg. En dus blijkbaar ook niet met Happy Herbi.

Ik zou er niet te veel problemen mee maken, en te kijken of je je merknaam nog kunt veranderen, want zo te lezen staat ze behoorlijk sterk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ohja, met Amerikaanse trademark-zaken moet je echt helemaal NIKS te maken willen hebben ! Dat kan een bijzonder dure hobby worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik zie dat jullie beiden in de voedselbranche zitten, commercieel of niet commercieel, en dat betekent echt oppassen geblazen. Nederlanders dreigen alleen maar met zulke dingen, maar Amerikanen doen het ook gewoon echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een andere zaak is dat de bedrijven wel werkzaam moeten zijn in dezelfde sector. Als ik autonderdelen ga verkopen en ik noem mijn bedrijf McDonalds dan denk ik dat een zaak weinig kans van slagen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis je niet. Als de naam bekend genoeg is, en het is niet toevallig je eigen achternaam ?? In Nederland kan dat, maar in Amerika liggen die dingen ietsiepietsie gevoeliger.
Bovendien zitten ze in EXACT dezelfde branche ; voeding, koken, recepten en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het niet een paar jaar terug; een casus betreffende de Turkse gebroeders Aldi, die hun achternaam niet mochten gebruiken als naam van hun reisbureau vanwege de Duitse supermarkt-keten? Ik meen me zoiets te herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft lastig, ik ken die zaak niet waar je op doelt SNE, maar Aldi doet buiten Nederland veel meer dan wat ze hier doen, dus misschien dat Aldi (de supermarktketen) in bijvoorbeeld Duitsland ook een reisbureau heeft en als ze dat al een tijd hebben dan maken die Turkse broers waarschijnlijk om die reden geen schijn van kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is dat je hier te maken hebt met de Amerikaanse situatie, en die is gewoon niet te vergelijken met de Nederlandse. Feitelijk ben je in principe altijd niet alleen kansloos als je merknaam op die van een ander lijkt en wordt aangevochten, al is het een lokale supermarkt in een of ander flutdorp. En niet alleen kansloos, je bent ook (financieel) het bokkie.
In Nederland kun je wat dat betreft veel meer kanten op.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding