Kun je iemand in je bedrijf nemen met een stagecontract zonder dat hij op school zit?
Bij ons in de zaak wil ik een volwassen iemand een stage/leercontract aanbieden. Echter zit deze persoon niet op school. De reden dat ik in eerste instantie een stage/leercontract aan wil bieden is omdat hij het vak nog niet volledig beheerst. Het is puur dat hij in deze periode gaat leren om de fijne kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Kan dit, of moet ik hem gelijk een volwaardig werknemers contract aanbieden?
Voor jouw situatie: Nee, ik denk het niet. Maar het hangt af van de situatie: Wat moet er nog geleerd worden en hoe ga jij dat die stagiair leren? Is er al sprake van zelfstandig werken en komt de rest vanzelf door ervaring, dan is het geen stage. Dat je een nieuwe werknemer even een paar weken met iemand laat meelopen, is gebruikelijk, dat is ook geen stage. Ook als werknemer nu instemt met een stagecontract, kan dat later tot vervelende juridische problemen leiden. In het verleden zijn er al rechtszaken geweest waarbij de rechter heeft besloten dat een stagecontract eigenlijk een gewoon arbeidscontract had moeten zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.