Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke betaaltermijn moet/mag ik instellen voor het leveren van product aan zelfstandige?

Ik maak muziekinstrumenten en iemand haalt die bij mij op en verkoopt die door. De persoon die ze bij mij ophaalt heeft volgens mij een eenmanszaak. Is dan de wettelijke betaaltermijn voor die persoon aan mij 60 dagen of mag ik die termijn zelf bepalen?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Die mag je zelf bepalen.
Aangezien jij de leveranciers bent mag jij bepalen of je vooraf betaald wilt worden, bij ontvangst, na 1 dag of na x jaar. De enige voorwaarde is dat jij het billijk vindt.

artikel 6:119a lid 5 bw
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
2 jaar geleden
Als je niks bent overeengekomen is de betaaltermijn 30 dagen, vanaf de ONTVANGST van de factuur. Je mag ook korter of langer overeenkomen, c.q. in je algemene voorwaarden zetten. Daar zijn wel grenzen aan. Pakweg tussen 14 dagen en 2 maanden.
Dit geldt tussen bedrijven en ZZP-ers. Als je als particulier zaken doet kun je in principe ook iets anders overeenkomen, maar ik adviseer je om dan aansluiting te zoeken bij de regels die gelden voor een ZZP-er.
2 jaar geleden
Heb je een bedrijf (ZZP'er) dan is de wettelijke betalingstermijn 30 dagen - eventueel via algemene voorwaarden of in contract uit te breiden tot maximaal 60 dagen (algemene voorwaarden/contract)) of meer dan 60 dagen (contract).
Verkoop je als hobby producten dan spreek je een betalingstermijn/betalingsregeling af met de afnemer.
https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing