Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik afspraken maken met de fabrikant als ik spullen van hem wil inkopen om te verkopen?

Stel ik bestel iets online en verkoop het in mijn eigen webshop, mag dat zo maar?

Of moet ik afspreken of een contract maken met de fabrikant?

Of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

4 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Dat mag (hoeft leverancier niet te weten).
Hou rekening met eventueel garantie.
ronron1212
4 jaar geleden
Als je rechtstreeks wilt kopen bij de fabriek zelf zal dat wel moeten anders zal die niet aan je verkopen die leveren niet altijd zo maar aan particulieren.
Tony2020
4 jaar geleden
Turfgraver bedankt voor U reactie.
Wat bedoeld U precies met het rekening houden met de garantie?
Alvast bedankt.
Tony2020
4 jaar geleden
Oke Ronron bedankt voor U reactie,
Maar als ik het bij voorbeeld bij een bol.com of zo inkoop en verkoop dan kan ik dat doen zonder dat ik hier voor afspraken of de fabrikant van op de hoogte moet brengen, als ik het goed begrijp?
Alvast bedankt.
TurfGraver
4 jaar geleden
Als je handeld (en dat is wat je gaat doen) zal de belastingdienst hier graag van op de hoogte willen zijn (wellicht inschrijven bij kvk).
Verder zou je moeten nadenken over hoe je garantie wil geven als koper niet tevreden is.
crispy
4 jaar geleden
Je mag alles kopen en verkopen, behalve zaken die niet legaal te verkopen zijn (wapens, drugs, bedrijfsgeheimen etc).
Als je iets koopt, hoef je daar niet een contract bij te tekenen dat je het wel of niet gaat doorverkopen.
Als je iets wil verkopen, dan wil je er op verdienen, dus dan is het van belang dat je inkoop prijs zo laag mogelijk is. En daar komt de mogelijke afspraak met de fabrikant (of importeur of zo) om de hoek: als je korting wil krijgen dan moet je daar afspraken over maken. Afspraken over aantallen, over ondersteuning, over voorlichting aan de klant, over garantie, enzovoort.
tinus1969
4 jaar geleden
Je plan is slecht doordacht. Wat is de business case? Als je zelf online inkoopt, en dat weer online doorverkoopt, waarom zouden mensen dan bij jou kopen? Ze kunnen beter direct kopen bij de webshop waar jij ook inkoopt.
tinus1969
4 jaar geleden
@crispy: 'Je mag alles kopen en verkopen'
Dat is niet helemaal waar. Een aantal soorten producten zijn gereguleerd of onderhevig aan beperkingen. Zo is de handel in geneesmiddelen 100% vergunningplicht; mbt tabaksproducten mag je niet zelf een prijs vaststellen (ivm accijns afdracht; de prijs staat op het pakje).
tinus1969
4 jaar geleden
In aanvulling op @Turfgraver; de verkoper is wettelijk verantwoordelijk voor garantie, niet de fabrikant. Als je dus verkoopt, moet je dat aspect geregeld hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Kort antwoord op je vraag: je hoeft de fabrikant niet te vertellen wat je verder met de gekochte spullen doet. Verder mag je bijna alles kopen en verkopen, op sommige producten na. Die hebben namelijk een vergunningsplicht (denk bijv. aan geneesmiddelen). Ook is het belangrijk dat de belastingdienst op de hoogte is van je webshop.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding