Hoe open je een bibliotheek?
Hoi, hoe open je een bibliotheek?
Wanneer ben je een bibliotheek
Kan je jezelf tot bibliotheek benoemen? zijn er regels waar je je aan moet voldoen?
stel, ik heb miljoen boeken, ik wil een bibliotheek starten, hoe doe ik dat
maak ik een kamer zet ik er een bordje op bibliotheek en ben ik dan een bibliotheek?
Wat is, wat maakt jou, een bibliotheek
Wat je er mee doet is een tweede.
is dat de enige eis om een bibliotheek te zijn? Een beheerd verzameling boeken?
koopt de bibliotheek die boeken ?
En Ebooks ?
Waarom mag een bibliotheek die uitlenen en ik niet?
In deze coronatijd wordt steeds meer gelezen en dan vooral echte boeken, geen e-books. Daarom beginnen steeds meer mensen met een eigen bibliotheek met thuisbezorging in de naaste omgeving. De formule is dat je een garagebox of bergruimte hebt waarin je enkele duizenden boeken kunt opslaan - keurig gerubriceerd. Je probeert een klantenbestand op te bouwen en die klanten kunnen dan hun leeswensen kenbaar maken. Eenmaal per twee weken of eenmaal per maand bezoek je de klanten: je haalt geleende boeken op en brengt een nieuwe voorraad. Je kunt een geringe prijs berekenen (bijv. een euro) per keer dat je langskomt.
dan mag ik mij officieel een bibliotheek noemen?
mag ik dan zeggen dat mensen mij een x bedrag per jaar betalen en dat ze daarmee het recht hebben om boeken van mij te lenen?
Voor handel of verlenen van diensten wel.
Informeer bij kvk.
als ik een boek heb, betekend dit dat iemand er ooit voor heeft betaald, het zij ik, een buurman die mij dit boek geeft, wie of wat dan ook, je kan niet een boek tevoorschijn toveren die schrijver heeft ooit betaald gekregen voor het product dat ik heb,
als iemand iets verkoopt dan is dat van de ander, ik koop boek, het is Mijn boek, of ik t nou doorverkoop of uitleen of verbrand of 500 keer lees is aan mij want t is mijn boek, waarom mag ik dan niet uitlenen? ik zeg niet dat ik t boek heb geschreven of verander het en verkoop het dan
het product wat ik koop, dus in mijn bezit heb daar doe ik mee wat ik will nee?
Hetzelfde geldt voor films. Jij koopt een DVD en mag die met wat vrienden in huiselijke kring bekijken, maar zodra je geld gaat vragen en bekend maakt dat je een film tentoonstelt ben je verplicht geld af te dragen aan de auteursrechthebbenden.
Discotheken/bars, maar ook kledingwinkels betalen geld BOVENOP de kosten van de muziek die ze kopen om die muziek ten gehore te brengen. Zelfs ZZP'ers in de bouw die met een radio rondlopen moeten afdragen. https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken/Verhuren-en-uitlenen
is dat niet een soort loophole of is er iets dat dat mogenlijk is?
door het gewoon anders te formuleren?
Het maakt niet uit hoe je iets formuleert, het gaat erom wat je feitelijk doet.
---------------------------------
bibliotheken mogen gewoon ebooks uitlenen,
dus als ik een bibliotheek kan zijn
kan jij lid zijn van mijn bibliotheek voor zoveel per jaar
en dan mag ik jou ebooks uitlenen zo zit het toch? wat nou auteursrecht hier staat dat bibliotheken ze gewoon mogen uitlenen en niet eerst afspraken moeten maken met autheur
Zonder voldoende kennis van het auteursrecht is het zinloos een bibliotheek te beginnen.
Dat staat er NIET!
Er staat dat de auteursorganisaties de ebooks ter beschikking moeten stellen om uit te laten lenen. MAAR er staat nergens dat ze daar geen geld voor zullen vragen! "bibliotheken mogen gewoon ebooks uitlenen,"
Ja, maar daar betalen ze wel voor aan de auteurs. "ik ga eerst me verder verdiepen in autheursrechten"
https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken/Verhuren-en-uitlenen
LEES die eerste alinea en je bent er al. "Voor het verhuren van beschermd werk is toestemming(lees: geld betalen in 99,99999% van de gevallen) nodig van de rechthebbenden."
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.