Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een hulpverlening stichten?

Ik heb door mijn bijbanen altijd mensen advies, hulp gegeven door diverse artikelen, boeken en video's te lezen/ bekijken
Ik zag zelf ook het resultaat hiervan in.
Ik ben zelf in een andere Hbo richting afgestudeerd.
Ik wil de stichting starten voor jongere meiden/vrouwen (buitenlands/expats) die kampen met eenzaamheid, zelfvertrouwen en depressie etc. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen, omdat ik nergens duidelijke info heb gevonden. Ik hoop dat u als lezer me hierin kunt helpen. Ik wens u een mooie dag toe!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het stichten van een praktijk voor advies/coaching/hulpverlening is heel simpel: Schrijf je in als ondernemer (met als onderneming advies/coaching/hulpverlening) bij de Kamer van Koophandel - meer is niet nodig.
Het probleem vooral om betalende klanten te werven, en dat is hard werk.
Aanvulling: Het is niet nodig en niet zinvol om een stichting op te richten. Een stichting kan namelijk geen geld uitkeren aan bestuursleden, dus als jij in het bestuur zit, kun je geen geld verdienen aan je hulpverleningswerk.
Voor het oprichten van een stichting heb je bovendien meerdere bestuursleden nodig.
Toegevoegd op 03 oktober 2020 09:27: tekst
4 jaar geleden
https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/rechtsvorm/stichting-oprichten-dit-zijn-de-regels

2. Stichting oprichten
Als je een stichting wilt starten, moet je naar de notaris. Je organisatie wordt namelijk officieel opgericht bij notariële akte of testament.

Tijdens deze bijeenkomst verklaar je dat je de stichting wilt oprichten en laat je het doel van de organisatie vastleggen in de statuten.

Vind je het moeilijk om je doel goed te formuleren? Lees dan het artikel Ambitie op een bierviltje.
Je mag de stichting alleen of samen met anderen oprichten. Deze anderen kunnen zowel natuurlijke personen als rechtspersonen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een besloten vennootschap.

Inschrijven KvK
Ook bij een stichting moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De regels over de organisatie moet je vermelden in de statuten. Dit document moet door de leden van de stichting worden goedgekeurd.

Hierin komen ook veel andere zaken aan bod zoals:

De bedrijfsnaam, met het woord 'stichting' als deel van de naam
Het doel
De procedure bij het benoemen en ontslaan van de bestuurders
De vestigingsplaats
De bestemming van het geld indien de stichting wordt opgeheven
===

Los van de vraag. Je zou er ook aan kunnen denken om je in te schrijven als zelfstandige/eenmansbedrijf(of andere ondernemingsvorm/rechtsvorm). Je hoeft dan enkel naar de KvK en dan heb je niets te maken met al de extra regels en moeite die komen kijken bij een stichting.

https://ondernemersplein.kvk.nl/een-rechtsvorm-kiezen-voor-uw-bedrijf/
Toegevoegd op 04 oktober 2020 10:52: tekst
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing