Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een klant een nog niet betaalde factuur aftrekken van de facturen die zij nog moeten betalen?

Ik heb een klant die mij nog een groot bedrag verschuldigd is, zelf ben ik wat kleinere bedragen aan hen verschuldigd die ik nog niet wil betalen totdat de klant mij de veel grotere facturen (voor een groot gedeelte) heeft betaald. Omdat de klant veel te laat is met betalen hebben we een betalingsregeling getroffen. Echter, de klant trekt mijn facturen af van het maandelijks overeengekomen bedrag, zonder te overleggen.

Mag dit zomaar? (En is er een wet- en regelgeving die hier helderheid in verschaft?)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat mag, maar niet zomaar.

Ten eerste heb je zelf facturen willens en wetens niet betaald. Dat je dat niet wilde omdat je nog geld tegoed had, is op zich niet voldoende reden. Je was als het ware zelf ook al aan het verrekenen.

Andersom is het de andere partij ook niet zonder meer toegestaan om te verrekenen. Het mag wel (als jullie wederzijds een afdwingbare vordering hebben, schuldeiser zijn en de wederzijdse prestaties aan elkaar beantwoorden) maar dan moet er expliciet een beroep worden gedaan op verrekening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lastig om over te oordelen omdat de aard en omstandigheden van de vorderingen niet bekend zijn, maar over het algemeen is verrekening wettelijk toegestaan. Artikel 6:127 e.v. BW.

De belangrijkste voorwaarde voor verrekening is dat beide vorderingen (i.e. zowel de vordering die jij hebt als de vordering die de andere partij op jou heeft) opeisbaar zijn.

Zie de bron voor aanvullende voorwaarden en informatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Maar verder is het door u geschetste probleem een gevalletje van; 'De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet". U doet namelijk het zelfde.
Leer eerst eens goed om te gaan in het incasseren van schuldvorderingen en creëer niet je eigen incassobureau/methodes. Dit leidt tot grote spanningen.
Het recht van retentie is slechts sporadisch van toepassing. Weet u nu nog wat u per saldo van de schuldenaar te vorderen heeft, na verrekening van uw kleinere schulden aan hem??m En waarom houdt u die situatie in stand, door toch maar steeds een kleine schuld aan hem(de grote schuldenaar) verschuldigd te worden. Hij weet kennelijk niet beter of het hoort- of het is goed zo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing