Moet ik als ZZP'er inkomstenbelasting betalen over (ongebruikte) inkomsten die gestort zijn op een zakelijke rekening in de naam van mijn onderneming?
Hi! Ik ben sinds ongeveer een jaar ZZP'er en moet straks voor het eerst belastingaangifte doen. Voor mijn onderneming heb ik een zakelijke rekening bij ING, deze staat dus niet op mijn naam maar op mijn onderneming (geregistreert bij de KVK, belastingdienst etc). Ik vroeg mij af, moet ik over al het geld wat door klanten op deze rekening is gestort inkomstenbelasting betalen? Ik heb namelijk maar ongeveer 10% overgestort naar mijn persoonlijke rekening en gebruikt voor persoonlijke doeleinden. Dit zou dus als loon gezien worden.
Moet ik toch over alles 36,66% betalen? De rechtsvorm van mijn onderneming is een eenmanszaak.
B.v. (niet op waarheid gebaseerd)
Binnengekomen op zakelijke rekening: €10.000,-
Overgestort naar persoonlijke rekening: €1.000,-
Belasting: 0,3666 * €10.000,- = €3.666,-
(Niet rekening gehouden met algemene heffingskorting etc etc.)
Als ondernemer betaal je belasting over de belastbare winst. Dus omzet - onkosten. Of die winst op je zakelijke rekening staat, op je prive-rekening staat, contant onder je matras ligt of dat je dat geld hebt uitgegeven voor prive-doeleinden maakt niet uit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.