Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Betaal je belasting over huurinkomsten bij onderverhuur?

Ik ga een pand huren. Op begane grond ga ik een café exploiteren. Eerste en tweede verdieping zijn appartementen die ik ga onderverhuren. Eigenaar van het pand wil één totaal bedrag aan huur ontvangen (voor hele pand). Hoe dien ik fiscaal om te gaan met de door mij ontvangen huur voor de appartementen ? Moet ik deze bij omzet café tellen, of kan ik dit gedeelte privé ontvangen en hoef ik hierover dan geen IB te betalen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Over inkomsten van meer dan gering bedrag betaal je altijd een Belasting. Als je het pand zakelijk huurt, zijn de huurinkomsten ook zakelijk en gaan deze bij de omzet op. Of er wel of geen BTW in zit ligt er aan hoe jij huurt.

Als je het pand particulier huurt, en verhuurd, dan gaat het bij jou IB aangifte op.

Wat het verstandigst en voordeligst is hangt van meerdere zaken af en kun je het beste moet een boekhouder of accountant bespreken. Als je een zaak gaat beginnen moet je die toch hebben.

Hou er rekening mee dat huurders erg goed beschermt zijn, wat gebeurd er bijvoorbeeld als jij besluit de onderneming te stoppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing