Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Rente na 3,5 jaar op factuur toepassen ondanks geen betalingsherinneringen?

Eind 2012 heb ik een factuur opgesteld naar een klant. Na het versturen hiervan heb ik mondeling / schriftelijk hierover gekissebist met de klant. Dit werd ik zo beu dat ik de factuur heb gelaten voor wat het was en de klant nooit meer een herinnering gestuurd. Nu zoveel jaren later wil ik deze alsnog vorderen middels een eerste betalingsherinnering. Mag ik hier rente op toepassen? Of mag dit pas wanneer de klant de twee betalingsherinneringen heeft ontvangenen en het overgedragen wordt aan een incassobureau?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als de klant een consument is en het gaat om de levering van 'een goed' (dus geen dienst) dan is de vordering inmiddels verjaard. Dit gebeurt vanzelf na 2 jaar niets doen.

Als de klant een bedrijf is, kun je meteen rente en incassokosten in rekening brengen zonder eerst een aanmaning gestuurd te hebben waarop deze worden aangekondigd. (Eerst aanmaning sturen zonder extra kosten maar met de aankondiging ervan is verplicht bij verkoop aan consumenten).

Mijn advies in dit geval: neem je verlies. 3,5 niets doen en dan met een gereanimeerde vordering, verhoogd met kosten, op de proppen komen, komt niet zakelijk over . De kans is groot dat de klant begint te steigeren en dat de zaak weer een hoop negatieve energie gaat kosten.
Computoon
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing