Kan iemand mij in gebreke stellen zonder contract?
Ik ben voor iemand bezig een website te bouwen, nu heb ik hier niet heel veel tijd gehad. Het grootste deel van de website is al af. Er moeten nog een aantal dingen worden gedaan. Ik heb geen contract opgesteld alleen via de e-mail toegezegd dat ik de opdracht wel wou doen. De helft van de website is betaald en de desktop versie is al opgeleverd. Nu wilt deze persoon mij in gebreke stellen omdat ik mijn werk te langzaam doe. Voor mij is eer nooit een deadline geweest, en dit is ook nooit duidelijk aangegeven. Ik ben van plan om alles af te maken en op te leveren, aangezien ik mij aan mijn beloftes houd. Kan deze persoon mij in gebreke stellen of geld op mij verhalen voor de advocaat kosten?
Er is een overeenkomst, dat blijkt objectief duidelijk genoeg uit de emails. Als er geen duidelijke deadline is afgesproken, kan dat ook tegen je werken; dan zal een rechter gaan kijken wat een redelijke termijn is, en daarbij ook rekening houden met de ingebrekestelling door de klant. Die ingebrekestelling geeft je namelijk alsnog de kans om op korte termijn de boel af te maken zonder juridisch gezeur en kosten. Kortom, de beste manier is om aan de bak te gaan (dus op korte termijn leveren), of het geld terug te geven.
Mijn ervaring met leken op dit gebied is, dat ze denken: dat doe je wel even. Maar dat moet je ze ook tevoren goed kenbaar maken. Het 'even' maken van een doorwrochte website met diverse mogelijkheden is geen fluitje van een cent, ook in tijd gerekend niet.
Ik zal duimen voor je dat het je lukt, laat het weten.
http://www.spaansadvocaten.nl/het-ontbinden-van-een-overeenkomst-wegens-een-tekortkoming-in-de-nakoming-van-ingebrekestelling-tot-verzuim-en-de-gevolgen/_283_n__25_NL_86_____
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.