Debiteur failliet, onbehoorlijk bestuur. Hoe nu geld te krijgen?
Lange tijd heb ik aan een bedrijf geleverd. Door wat problemen met betalingen kwam ik er achter dat het bestuur niet behoorlijk geregeld was. Door middel van een incassobureau een deel van mijn geld verkregen. Nu is het bedrijf failliet en krijg ik nog enkele honderden euro's van ze. Het betreft een BV.
De curator schrijft in het tussentijdse verslag:
"Aan de boekhoudplicht is niet voldaan en de jaarrekening 2013 is niet gepubliceerd. Een en ander brengt onbehoorlijk bestuur met zich mee. Tevens wordt vermoed dat dit onbehoorlijk bestuur het faillissement heeft veroorzaakt (art. 2:248 BW).
Het eventueel alsnog compleet maken van de boekhouding zal in het voorgaande geen verandering
brengen, aangezien vast staat dat de vennootschap vóór het faillissement niet over een deugdelijke boekhouding beschikte, en de curator er van uit gaat dat het voeren van een deugdelijke boekhouding een minimumvereiste is grip te houden op (de financiën van) een vennootschap. Daarmee staat vast dat er ook in materieel opzicht sprake is van onbehoorlijk bestuur. Daarnaast is op een aantal kritische vragen aan het bestuur over de administratie tot op heden geen of een onbevredigend antwoord gekomen. "
Door het onbehoorlijk bestuur kan het bestuur persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de openstaande posten. Gaat de curator hier achteraan of moet ik een deurwaarder in de arm nemen? Mijn vordering is uiteraard ingediend bij de curator maar verder geen ervaring mee (gelukkig).
Je hebt wel erg veel letterlijke tekst overgenomen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.