Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is de beste manier om in een bedrijf te stappen?

Ik ga 25% aandelen van het bedrijf van mijn kennis overnemen. Hij heeft een holding-bv waarin een schuld zit die hij heeft in de bank en de oude eigenaar van het bedrijf en er zit een 100% investering in een werk-bv die onder de holding zit. Ik ga 25% aandelen kopen (weet nog niet of ik het van de holding moet doen of dat de werk-bv nieuwe aandelen gaat issueen) en ik ga ook voor die werk-bv werken. Wat is hier de wijsheid? Zelf ook een holding-bv op te richten? Facturen va de holding naar werk-bv sturen zodat ik salaris krijg? In dienst gaan van de werk-bv? Als ik een holding zou openen zouden er 2 holdings zijn en 1 werk-bv. Begrijp ik het goed dat het dan geen fiscale eenheid is en dat de 3 maatschapijen apart met de fiscus zaken moeten doen? Hoe zou het fiscaal verschillen als ik aandelen van de holding-bv kochte tov dat de werk-bv nieuwe aandelen issuet? Uiteindelijk willen wij het geld dat ik voor de aandelen ga betalen gebruiken on de banklening gedeeltelijk terug te betalen (en dus ervoor zorgen dat fiscus zo weinig mogelijk van dit geld afpakt). Veel vragen en twijfels... Ik ben benieuwd! Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
795

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het hangt van factoren af en raadpleeg een Exper voor situatie . Maar oke kort door de bocht . Jij investeert in de werk , Prive ( bij winst betaal jij te veel en ongereguleerd en bij oude lijken malversaties enz ben jij ook min of meer de ... Oude truc ik pleeg fraude in bv ik maak jou directeur en jij de sjaak) Dus , nee . Jij koopt aandelen in zijn holding ( voor een stuk het zelfde risico en nog moeilijke scheiding indien jullie uit elkaar gaan ook gedoe met pensioen opbouw enz ). Dus de optie jij een eigen holding ( oprichting' S kosten ) maar er is gelijkheid en als je geen directie functie neemt in de werk mij minder of niet aansprakelijk bij foute boel . Wel moet winst eerst belast in de werk mij maar je kan bij winst zeer gecontroleerd weer van holding naar jou zelf overmaken tegen ja hoog tarief :(. Tja het blijft lastig zo even hier hoort een advies op maat bij door een Exper met een prijskaartje van zo een paar duizend € :) ga niet blind op wat ik schrijf er zijn honderden haken en ogen maar ik heb ze enigszins geschetst . O ja dat fiscale middelen dat kan wel maar dat vergt helemaal maat werk . Succes. Ps let op je geld het is zo weg . Je stapt in iets waar je mogelijk de consquenties niet van kan overzien . Probeer een Prive borg stelling van de mogelijke partner te krijgen of van zijn partner of ? Dus dat hij weer Prive borg staat voor het geld wat jij in brengt . Wil hij dat niet ! Dan moet jij het OOK niet doen . Maar dat zeg je als hij zegt nee dat wil ik niet . Dan zeg jij gelijk heb je ik ook niet . Prettige dag .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding