wat is de beste manier om in een bedrijf te stappen?
Ik ga 25% aandelen van het bedrijf van mijn kennis overnemen. Hij heeft een holding-bv waarin een schuld zit die hij heeft in de bank en de oude eigenaar van het bedrijf en er zit een 100% investering in een werk-bv die onder de holding zit. Ik ga 25% aandelen kopen (weet nog niet of ik het van de holding moet doen of dat de werk-bv nieuwe aandelen gaat issueen) en ik ga ook voor die werk-bv werken. Wat is hier de wijsheid? Zelf ook een holding-bv op te richten? Facturen va de holding naar werk-bv sturen zodat ik salaris krijg? In dienst gaan van de werk-bv? Als ik een holding zou openen zouden er 2 holdings zijn en 1 werk-bv. Begrijp ik het goed dat het dan geen fiscale eenheid is en dat de 3 maatschapijen apart met de fiscus zaken moeten doen? Hoe zou het fiscaal verschillen als ik aandelen van de holding-bv kochte tov dat de werk-bv nieuwe aandelen issuet? Uiteindelijk willen wij het geld dat ik voor de aandelen ga betalen gebruiken on de banklening gedeeltelijk terug te betalen (en dus ervoor zorgen dat fiscus zo weinig mogelijk van dit geld afpakt). Veel vragen en twijfels... Ik ben benieuwd! Bedankt alvast!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.