Urencriterium van 1225 uur wel of niet opgeven bij aangifte IB voor ondernemers?
Ik ben vorig jaar gestart als zelfstandig ondernemer, met een eenmanszaak. Ik worstel met de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers (reeds uitstel aangevraagd). Dit is dan ook de eerst keer dat ik deze aangifte als ondernemer moet indienen. Ik heb vorig jaar geen winst gemaakt, geen personeelskosten gehad en mijzelf geen salaris gegeven. Ik had alleen inkoopfacturen, welke allemaal individueel lager waren dan € 450,-. Ik heb meer dan 1225 uren gewerkt en ben zelf niet eerder zelfstandige geweest. Heel simpel; alleen maar kosten gemaakt en totaal geen enkele inkomsten.
Na het invullen van mijn belastingaangifte kom ik op een negatief resultaat van € -13.712 uit. Dit is het verzamelinkomen, aan het einde van de aangifte.
Concreet; ik heb dus geen omzet gemaakt (hoop dit jaar dat wel te gaan doen). Is het verstandig om de urencriterium van 1225 uur (de zogenaamde ondernemersaftrek) op te geven? Zonder het aanvinken van deze optie kom ik uit op een negatief resultaat van € -5.626,-.
Wat is verstandig ten aanzien van mijn fiscaalpartner? Mijzelf bij ‘de verdeling’ een zo groot negatief resultaat toebedelen of aan haar dit toebedelen?
Heb me laten vertellen dat ik binnen de komende 9 jaar dit negatieve resultaat mag verrekenen? Wat is het advies? Ik mag immers maar totaal 3 maal het urencriterium opvoeren. Of kan ik beter wachten met het opgeven van de 1225 uur? Ik hoop toch uiterlijk in het jaar 2016 omzet en winst te gaan maken. Hartelijk dank voor de reacties!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.