Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ziet een balans eruit voor (indeling activa/passiva) een reclamebureautje (freelance)?

Beste lezer,

Ik werk FT bij een werkgever maar daarnaast heb ik een eigen reclamebureautje waar ik zoal websites ontwerp en realiseer, registreer domeinnamen en host websites, ontwerp drukwerk en zorg voor de bemiddeling van het drukwerk, optimaliseer SEO/SEA websites e.d.

Nu is mijn vraag, welke gegevens zet ik waar in de balans?
Denk bijvoorbeeld aan domeinnamen die ik voor mezelf (in eerste instantie) heb geregistreerd (is dit voorraad/inkoop is , dus op activa?) en als ik deze domeinnamen+hosting jaarlijks doorbelast aan de klant (dan op passiva omdat dit omzet is?)

wie o wie kan mij in 'vrij' eenvoudige termen mij een antwoord geven?
Eventueel kan ik mijn gebruikte categorieen posten zoals:

-inkoop/registreer domeinnaam - activa?
-belast domeinnaam aan klant - passiva?
-domeinnaam voor mezelf - activa?
...

Ieder geval bedankt voor jullie tijd!

Kevin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De balans is een overzicht van bezittingen en schulden. Als bezitting vermeld je zaken die een bepaalde waarde hebben en meer dan éénmalig gebruikt kunnen worden. Met een bepaalde waarde moet je denken aan een investering van meer dan € 450,-. Het zijn ook zaken die je aan derden kunt verkopen. Dus geen abonnementsgelden of bijdragen aan derden om een website in de lucht te houden. Abonnementsgelden e.d. zijn gewoon kosten die direct op de omzet in mindering gebracht kunnen worden.
Schulden spreekt voor zich. Enerzijds het eigen vermogen (geld wat je zelf in het bedrijf stopt) anderzijds rekeningen die je op 31 december van een jaar nog moet betalen.
Maar zoals andere reacties hiervoor : probeer eerst wat basiskennis boekhouden op te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing