Wat is het risico met van een te hoge kostprijs met betrekking tot het inkopen?
Hallo allemaal,
Ik ben met een onderzoek bezig met betrekking tot het inkoopproces.
Ik ben nu de risico's in kaart aan het brengen.
Het blijkt dat er binnen mijn bedrijf foutieve kostprijzen in omloop zijn.
Mijn vraag: Wat is het risico van een te lage kostprijs en wat is een risico van een te hoge kostprijs.
En dit dan met betrekking tot het inkoopproces.
Ik weet het, een lastige vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Toegevoegd na 27 minuten:
Ter verduidelijking,
Wij zijn een productiebedrijf, wij hebben geen idee wat de werkelijke kostprijs van de producten is die bij ons op voorraad liggen. Wij waarderen de producten dus op basis van 'niets'. Maar stel wij zouden de werkelijke kostprijs berekenen (dus de kostprijs die we eigenlijk zouden moeten gebruiken), wat voor risico's heeft dit dan wanneer deze hoger is of lager is.
En het betreft meer interne risico's. Een lagere gewaardeerde kostprijs dan werkelijk zal er natuurlijk toe leiden dat het budget minder snel zal worden bereikt. Dit zal vervolgens uit de nacalculatie blijken. Dit is een risico.
Ik ben op zoek naar nog meer van zo'n risico's.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (wij zijn overigens een onderneming die producten op maat produceert en verkoopt, wij werken op projectbasis!)
Een te hoge kostprijs geeft een concurrentie verlies dus dat je minder van het product gaat verkopen en mogelijk daardoor verlies gaat lijden.
Een te laag vastgestelde kostprijs lijdt ook tot minder winst of mogelijk tot verlies.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.