Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mag ik als freelancer werkend voor PGB-houders geen aparte reiskosten rekenen?

Op de SVB contracten voor freelancers die betaald worden uit PGB staat geen mogelijkheid om een reiskostenvergoeding af te spreken. Bij navraag bij de SVB zeggen zij: "De Belastingdienst heeft bepaald dat het niet is toegestaan om aan een freelancer een belastingvrije reiskostenvergoeding toe te kennen."
Ik moet de reiskosten in mijn uurtarief verrekenen. Maar uiteindelijk geef ik mijn hele omzet, inclusief reiskosten (ik factureerde tot nu toe gewoon 0,19 cent per km) gewoon op aan de Belastingdienst. Voor mij én de budgethouders is het veel duidelijker wanneer ik dat apart factureer. Mijn werk- en reistijden wisselen sterk.
Wat kan de reden zijn dat freelancers niet apart de reiskosten mogen factureren, terwijl dat in de overige PGB-contracten geen probleem is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dat de modelovereenkomst er geen ruimte voor heeft, wil nog niet zeggen dat het niet mag. Het is wel minder gebruikelijk.

Een zelfstandige of freelancer moet bij de tariefstelling met van alles rekenen: een buffer bij ziekte, premie voor bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering en eventueel arbeidsongeschiktheids- en pensioenverzekering. Die zaken worden ook niet gespecificeerd op een factuur. De opdrachtgever hoeft ook niet te weten hoe jij exact aan je tarief komt.

In loondienst, of dat nu volledige loondienst is of de regeling dienstverlening aan huis, hoeft dat allemaal niet: bij ziekte loopt je loon door (6 weken bij regeling dienstverlening aan huis, 2 jaar bij volledige loondienst), je kunt gebruik maken van de collectieve aansprakelijkheidsverzekering van de SVB en hoeft zelf geen uren bij te houden.

Het uurtarief bestaat bij een zelfstandige dus sowieso uit meer componenten. Daarbij kunnen zij onkosten opvoeren als aftrekpost; iemand in loondienst kan dit niet. Een zelfstandige houdt dus zelf in het tarief al rekening met allerlei factoren, terwijl iemand in loondienst zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Die krijgt gewoon salaris, eventueel reiskostenvergoeding en hoeft zelf niets bij te houden. Voor een zelfstandige is het vaak gemakkelijker om één tarief te hanteren. Er kan dan ook geen discussie ontstaan met opdrachtgevers over de gemaakte kosten.

Maar je mág wel apart factureren: je mag zelf weten hoe jij je tarief samenstelt. Je moet wel de afspraken hierover opnemen in de overeenkomst. Dat moet altijd, maar als je dat niet doet kan de budgethouder de uitgaven niet verantwoorden aan het zorgkantoor. Uit het PGB mag 19 cent p/km of kosten van OV 2e klas vergoed worden. Die vergoeding tel je op bij je inkomsten en je betaalt daar inderdaad gewoon belasting over. Maar als freelancer mag je je onkosten al aftrekken. Dat is vrijwel altijd gunstiger omdat je dan de werkelijke kosten mag opvoeren.

Maar ik begrijp niet waarom je kosten zo wisselend zijn: woon-werkvervoer is meestal steeds hetzelfde. Reistijd mag niet betaald worden uit het PGB. Volgens mij kun je werk-werkvervoer, als je dus moet reizen om de budgethouder op verschillende plaatsen zorg te verlenen, niet apart specificeren. Dat zou je voor moeten leggen aan het zorgkantoor, maar in elk geval mag je uurtarief plus deze kosten niet hoger zijn dan het maximale uurtarief. Is het toch hoger, dan moet de budgethouder het verschil uit eigen middelen betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing