Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil een workshop opzetten op het gebied van inkoop, welk BTW percentage is van toepassing ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hoi Omnifocus,

Het 21% BTW-tarief is van toepassing, tenzij (kortgezegd):

- je valt onder de kleineondernemersregeling; en/of,
- je workshop onderdeel uitmaakt van een beroepsopleiding.

Het meer uitgebreide antwoord luidt:

Als ondernemer moet je ALTIJD 21% BTW berekenen over je goederen en/of diensten, TENZIJ:
1. je netto-BTWafdracht per jaar te laag is;
2. je omzet verdiend wordt met goederen en/of diensten van de 0% BTW - lijst;
3. je omzet verdiend wordt met goederen en/of diensten van de 6% BTW - lijst;
4. je omzet verdiend wordt met goederen en/of diensten die BTW-vrijgesteld zijn.

Voor:

1) Zie: de Nederlandse kleineondernemersregeling (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/hoe_bereken_ik_mijn_korting/hoe_bereken_ik_mijn_korting_vanwege_de_kleineondernemersregeling);

2) en 3) zijn beide niet van toepassing op jouw werkzaamheden;

4) Workshops kunnen hieronder vallen. Daarvoor moet jouw workshop (onderdeel van) een beroepsopleiding zijn. Als dat het geval is, dan kom je inderdaad voor BTW-vrijstelling in aanmerking indien:

- jouw workshop onderdeel is van een wettelijk erkende beroepsopleiding;
- of indien dat niet het geval is: de kosten ervan door de overheid gefinancierd worden EN de opleiding waar je workshop onderdeel uit van maakt wettelijk 'genoemd' is;
- indien dat ook niet het geval is zou jezelf nog ingeschreven kunnen zijn in het Centraal Register voor Kort Beroepsonderwijs (CRKBO);
- indien dat ook niet het geval is zou je toch alsnog voor BTW-vrijstelling in aanmerking kunnen komen als je workshop beroepsrelevant taalonderwijs betreft (bijvoorbeeld: "Engels voor inkopers" EN die cursus valt onder het CRKBO (zie hiervoor)).

Zie voor meer informatie over deze vier vrijstellingsvereisten de site van de Nederlandse Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/beroepsonderwijs/beroepsopleidingen/beroepsopleidingen

SUCCES!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat is dan gewoon 21 % btw wat je moet berekenen.
(Lees meer...)
ronron1212
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: