Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik de klant zijn website blokkeren als hij niet betaald?

Klant heeft door mij een website laten maken. de rechten op dit design behoren aan mij toe en zullen volgens afspraak worden overgedragen bij volledige betaling.

Klant weigert nu te betalen en weigert elke manier van communicatie.

De website staat op zijn eigen webhosting, maar ik heb uiteraard administrator rechten welke mij toegang verlenen tot de website. Deze site zou ik nu kunnen uitschakelen (informatie pagina dat eraan word gewerkt / suspend of wat dan ook) Maar de vraag is mag ik dit opschortingsrecht toepassen aangezien klant de webhosting niet via mij heeft gedaan.

Ik heb volgens mij nog wel het eigendomsrecht van de site, maar ik ben geen eigenaar van de virtuele locatie waar deze website zich bevind.

Graag hoor ik wat u hiervan denkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ten eerste wil ik kwijt dat ook mondelinge afspraken bindend zijn maar dat een contract tekenen altijd verstandig is omdat je hiermee altijd bewijs hebt voor je afspraak. Een contract is bindend op het moment dat je overeenstemming hebt bereikt en als beide partijen hebben toegestemd met voorwaarden.

- (hier meer over de rechtsgeldigheid van overeenkomsten en contracten:
In beginsel kan worden gezegd dat een overeenkomst rechtsgeldig is wanneer er een aanbod is geweest en dat aanbod is aanvaard. Daarnaast moeten beide partijen tot doel hebben gehad dat ze hun gedeelte van de overeenkomst (een aanbod of een aanvaarding) hebben gewild én dat zo naar buiten hebben gebracht.
http://www.wetrecht.nl/een-rechtsgeldige-overeenkomst/ ) -

De locatie waar deze website staat kan je natuurlijk niet van je klant afnemen of blokkeren want deze is van hem en heeft hij voor betaald, maar je kunt hem wel toegang weigeren tot de website.

Als er een contract getekend is waarin staat de de eigendomsrechten van de website aan jou toebehoren tot de klant heeft betaald mag jij de website blokkeren als hij niet betaald.
Een contract werkt op de manier dat als er getekend is voor een bepaalde dienst dat deze pas verleend kan worden als er aan alle besloten en vastgezette zaken is voldaan. Als hij niet betaald aan jou voor de geleverde diensten is dit contractbreuk en hoef jij in de website niet op te leveren voor hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kortgezegd: nee je mag de website niet aanpassen of offline halen. Je hebt van de klant de gegevens gekregen met een specifiek doel. Wanneer je deze rechten misbruikt ben je zelf strafbaar.

Als je per mail bevestiging hebt van een opdracht (en van de prijzen). Dan kun je wel een incassobureau inzetten om de openstaande rekening bij deze klant te incasseren. De kosten hiervoor dient de klant te betalen (hiervoor dien je deze klant wel van te voren te waarschuwen; wanneer openstaand bedrag (minimaal 2weken in de toekomst) is overgemaakt zullen we deze rekening uit handen geven, de daaruit voortkomende kosten zullen voor uw rekening zijn.

Wanneer de klant ook aan het incassobureau niet betaald kan via een rechter de rekening en alle kosten hiervoor worden verhaald. Mocht de klant dan jg. Steeds niet betalen kan een gerechtsdeurwaarder loonbeslag leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing