Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de nadelen bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Onlangs zijn wij een organisatie gestart, als onderwerp evenement fotografie, we boeken echter veel succes en krijgen steeds meer nieuwe klanten, over 2 weken bestaat ons team al uit 3 man. We zijn dus een kleine onderneming, mijn leeftijd als 'leider' ligt onder de 18 jaar (17). Als voordeel kan ik bijvoorbeeld noemen dat ik minder btw hoef te betalen als ik producten wil kopen. Zijn er ook nadelen, word ik ergens op gekort als ik me ingeschreven heb? Zoals de zorgverzekering of dergelijke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je na een proefperiode merkt dat je 'organisatie' succes heeft op de markt waarin jullie werkzaam zijn dan heeft het zeker voordelen om het officieel te maken door het als bedrijf in te schrijven bij de KvK. Leeftijd maakt daarbij niet uit. In de inschrijving kun je een omschrijving geven van de bevoegde personen die de leiding hebben in de onderneming.

Na vestiging als bedrijf kun je een btw nummer aanvragen en daarna al je inkoop btw in mindering brengen op de verkoop btw. Daarnaast kun je als bedrijf gebruik maken van de 'kleine ondernemersregeling' als de omzet beneden een omzetgrens blijft. Dit houdt in dat veel zoniet alles van de ontvangen btw dan niet afgedragen hoeft te worden.

Over het persoonlijke inkomen uit de onderneming ( in principe de winstverdeling na aftrek van alle kosten en belastingen) moet wel inkomstenbelasting betaald worden. Maar als het inkomen uit de onderneming te laag is dan volgt meestal een NIHIL aanslag, je betaald dan geen inkomstenbelasting. Slechts voor een verminderd aantal volksverzekeringen (AOW, AWBZ) zou je dan moeten bijdragen maar ook dat is aan een minimum gebonden. Je gaat wel voluit betalen als je ruim voldoende winst uit de onderneming haalt.

De ziektekostenverzekering is tegenwoordig een individuele verplichting en moet altijd afgesloten worden, als werknemer of zelfstandige dat maakt niet uit. Dus daar zit je altijd aan vast.

Inschrijving als bedrijf brengt wel andere verplichtingen met zich mee. Zo moet je je aansluiten bij een ondernemersvereniging en een branchevereniging (verplicht).
Verder moet iedere deelnemer in het bedrijf die mee ingeschreven is bij de KvK tenminste 1225 uur per jaar actief werkzaam zijn in de onderneming.

Dan komen nog de kosten voor de boekhouding om de hoek kijken als je niet zelf in staat bent om een deugdelijke boekhouding te voeren.
Daarnaast ben je als zelfstandige geheel zelf verantwoordelijk voor zaken die je in het leven kunnen overkomen. Dus geen werkloosheidsuitkering als je werkloos wordt als het bedrijf faalt, geen ziekengeld als je ziek wordt tenzij je je daarvoor zelf verzekerd (duur). En zelf verantwoordelijk zijn voor een redelijke pensioenvoorziening als je 85 wordt :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke onderneming of zelfstandige moet zijn ingeschreven bij de KvK niet ingeschreven staan is strafbaar. Dat je nu niet ingeschreven bent betekent en dat je bang bent gekort te worden ergens kan dus betekenen dat je de inkomsten niet wit verdient en dus gewoon zwartwerkt.
ronron1212
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing