Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je naam van hoofdfiguur uit een boek gebruiken als bedrijfsnaam?

De hoofdfiguur komt ook voor in de titel van het boek. Het betreft een oud kinderboek. Schrijver overleden. Bedrijf heeft overigens niets met boeken te maken.

Ik weet niet of voor dit soort zaken ook rechten gelden? Uitgever benaderen?

Toegevoegd na 23 minuten:
De naam is een opvallende fictieve naam, dus geen gangbare naam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Puur de naam mag je gebruiken ("Er zijn meer hondjes die Fikkie heten") verwijzingen of de beeltenis naar de figuur die daar achter zit heb je wél toestemming nodig.

Je mag je bedrijf dus best "Johan Cruijff" noemen, maar je mag daar geen referenties naar de voetballer/trainer aan verbinden.

Tenzij je toestemming hebt, natuurlijk.

Andere antwoorden (1)

"Oud kinderboek", zeg je. Hoe oud? Het auteursrecht vervalt namelijk 70 jaar na het overlijden van de schrijver. Als de naam zo uniek is dat iedereen de bedrijfsnaam zou associëren met het boek, zou de auteur eventueel kunnen claimen dat je probeert mee te liften op de bekendheid van zijn boek of dat je op één of andere manier het auteursrecht schendt. Of zo'n claim slaagt weet ik niet, maar ik ga er maar even vanuit dat je daar überhaupt geen gedoe over wilt. Maar als de schrijver al meer dan 70 jaar dood is, loop je dat risico dus in elk geval niet omdat de rechten dan zijn vervallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing