Wie kan mij informatie verschaffen over BTW-gerelateerde onderwerpen?
Ik heb een aantal vragen over beginnende ondernemers?.
Beste Goeievragers,
Ik begin binnenkort aan mijn eigen onderneming, althans, dat staat op de planning. Bij KVK kom ik niet heel veel verder. Zij verwijzen mij door naar de belastingdienst met de vragen en vice versa. Top geregeld trouwens, enfin: onderstaand de vragen. Gelieve inhoudelijk te antwoorden en ook genummerd antwoorden voor het overzicht! :-)
1. Je hoeft geen BTW af te dragen als je minder dan €1345,- aan BTW per jaar verdient. Mag je dan wél BTW terugvragen?
2. Betaal je inkomstenbelasting als startend ondernemer? Hoeveel? Wanneer?
3. Stel dat ik een maand geleden een nieuwe camera heb gekocht die ik nodig heb voor mijn bedrijf, en de inschrijving is een maand na de aankoop van deze camera. Kan ik dan hier het BTW bedrag dan nog van terugvragen, of is het dan gewoon simpelweg een privé aankoop geworden.
4. BEDRIJFSNAAM.NL wordt het ‘hoofdbedrijf’. Mag ik dan een andere site met een andere branche toch onder mij nemen (handelsnaam)? Dan wordt er onderaan bijvoorbeeld vermeldt: “Onderdeel van… met gebruik van het KVK nummer van…”. Kan ik dan ook de BTW aangiftes en omzetbelasting gewoon in één keer doen i.p.v. elke handelsnaam apart.
5. Heb ik verder nog nuttige startersvoordelen?
6. Kan ik de uittreksel inscannen, en mag ik deze dan blijven gebruiken? Of moet ik dan continu een nieuwe aanschaffen.
Alvast hartelijk dank!
Gr
Bas
Bron; http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/wie_moeten_een_btw_administratie_bijhouden/ontheffing_administratieve_verplichtingen/ontheffing_administratieve_verplichtingen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.