Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een bedrijf zichzelf bezitten?

Het is mij bekent dat bedrijven aandelen van andere bedrijven in bezit kunnen hebben. Dochterondernemingen zijn zulke bedrijven, in het bezit van een andere onderneming, maar uiteindelijk is iemand eigenaar van het moederbedrijf.
Bedrijven hebben echter ook eigen vermogen en kunnen daar volgens mij mee doen wat ze willen. Daarom mijn vraag: kan een bedrijf eigenaar zijn van zichzelf, kortom een constructie zonder eigenaar in vlees en bloed?
Zo nee, zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er een visuele cirkel ontstaat van 2 of meerdere bedrijven, waarbij bedrijf A alle aandelen van bedrijf B in bezit heeft en visa versa.
Misschien komt het bijna nooit voor, maar is het theorotisch gezien mogelijk?

Toegevoegd na 18 uur:
ik heb zelf een site gevonden: http://www.grootaandeelhouders.nl hierop staan de grootste aandeelhouders per beursgenoteerd bedrijf. Als je gaat kijken naar Phillips, dan zie je dat deze een belang van 2.4% heeft in zichzelf. Zit hier een maximum aan of kan een bedrijf ongelimiteerd eigen aandelen opkopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

nee dit kan niet. Zoals je zegt is het wel mogelijk dat een bedrijf alle aandelen van een ander bedrijf bezit. dit worden dan dochterbedrijven.
de aandelen van het moederbedrijf kunnen altijd naar boven worden gevolgd en komen uiteindelijk uit bij een of meerdere natuurlijk persoon of personen. dit zijn de aandeelhouders.
de aandeelhouders bezitten stemrecht in het bedrijf waarvan zij de aandelen bezitten en benoemen ook de directie binnen dit bedrijf.
het bedrijf (lees de directie) treedt dan weer op als aandeelhouder van de dochterbedrijven.

een bedrijf kan wel zowel moeder zijn als ook dochter. de reeks kan erg lang worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan zeker, maar dat gebeurt dan via een holding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing