Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe doe ik BTW aangifte van buiten de EU online gekochte stockfoto's en website templates?

Voor het ontwerpen van websites en drukwerk koop ik regelmatig foto's of templates bij bijv. Shutterstock. Aankopen zijn online buiten de EU gedaan en er is geen BTW aan mij gefactureerd. Hoe ga ik hiermee om in de BTW-aangifte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het is niet direct te zeggen waar de dienst belast is, maar aangezien uw leverancier geen BTW heeft berekend, moet u er ernstig rekening mee houden dat u de BTW verschuldigd bent.

Naar mij voorkomt is de door u verkregen prestatie een dienst.

Op te maken uit de feiten denk ik dat voor u de hoofdregel in de BTW geldt met betrekking tot diensten. Diensten verricht voor een ondernemer zijn belast in het land waar die ondernemer (u) de zetel van bedrijfsuitoefening heeft.

Wilt u het zeker weten, voor nu en in de toekomst, dan kunt u deze tool van de belastingdienst gebruiken om te bepalen of u BTW moet afdragen of niet. Deze tool geldt wel alleen voor diensten en niet voor goederen, daarvoor zijn de regels weer anders!
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/diensten_in_uit_het_buitenland

Toegevoegd na 2 minuten:
Is de dienst inderdaad belast in Nederland, wat ik wel vermoed gezien de feiten. Dan moet u de BTW berekenen over de door u verkregen dienst en die geeft u aan op de aangifte.
Dezelfde BTW kunt u, als u recht heeft op vooraftrek van BTW, meteen ook weer op als voorbelasting.

Per saldo komt het dan uit op 0.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw duidelijk antwoord. Het gaat om de aanschaf van digitale foto's en sjablonen voorgeprogrammeerde websites, ook digitaal dus.
Moet ik die behandelen als diensten? Ik kan er helaas weinig informatie over vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is inderdaad weinig informatie over te vinden. De Nederlandse wet op de omzetbelasting is er ook niet heel duidelijk over, maar in de Europese BTW-richtlijn, waarop onze wet omzetbelasting ook is gebaseerd staat duidelijk dat van goederen alleen sprake is wanneer het gaat om lichamelijke zaken. Daar is in uw geval geen sprake van. Verder zegt de wet op de omzetbelasting dat alles wat niet kan worden aangemerkt als een goed, een dienst is.
De digitale foto's en de sjablonen zijn naar mijn mening dan ook aan te merken als dienst voor de BTW.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: