Ik mag binnenkort een wekelijkse cartoon gaan tekenen voor een streekblad: wat is een redelijke vergoeding om te vragen als gage?
Stel je bent er een uur mee bezig, dan zou een bedrag van € 75,- tot € 100,- redelijk zijn.
Je moet natuurlijk ook aan je klant denken: bij de Telegraaf zou je veel meer kunnen vragen dan bij een streekblad. Gevoelsmatig denk ik dat je niet veel hoger dan € 150,- moet gaan zitten. Het zou jammer zijn als deze opdracht afketst omdat je te veel vraagt.
Ik kan prima tekenen en zie mezelf dan ook beslist als ervaren: het is maar net hoe het met de inspiratie zit, wat het de tijdsduur betreft om een cartoon naar volle tevredenheid af te krijgen/leveren ;-) Ik zit inderdaad nog in een fase zonder naamsbekendheid en een krant a la de Telegraaf heeft me inderdaad ook niet gevraagd.
Ondanks dat ik een bedrag van € 150,- erg leuk vind klinken, denk ik dat ik het toch eerder in de buurt van die € 75,- zal houden, en dan zeer waarschijnlijk nog inclusief de BTW ook: want ja: die opdracht laten afketsen op het gage is nu juist niet de bedoeling en tegelijkertijd zal het een beetje kunnen opbouwen van de naamsbekendheid ook heel leuk zijn natuurlijk: iets wat ik dan maar mag zien als een betaling-in-natura :-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.