Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe regel ik de administratie van online diensten voor de Belastingdienst?

Ik wil een online platform opzetten waar mensen voor een klein bedrag aan elkaar gekoppeld worden. Ze betalen per koppeling en er is dus geen sprake van een abonnementsvorm.

Betaling wil ik af gaan handelen met Paypal en iDeal, er worden dus geen facturen gestuurd. Op deze manier heb ik echter geen facturen om te bewaren voor mijn administratie, zoals ik wel zou hebben als ik een webshop had.

Overal wordt wel gesproken over het bewaren van facturen als bewijs van je inkomsten voor de Belastingdienst. Hoe toon ik nu aan dat ik geld verdiend heb wanneer ik aangifte doe? Is een bankafschrift voldoende bewijs? En hoe zit dat als er met Paypal betaald wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
727
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongeacht dat je de betaling per paypal of ideal doet, dien je gewoon een factuur te sturen... Daarop kan je zetten reeds voldaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Het is belangrijk om voor dergelijke transacties facturen uit te schrijven en te bewaren. Er zijn handige online tools om dit geheel automatisch te doen zoals met bijvoorbeeld Moneybird. Met dit programma worden online betaalopties zoals iDeal en Paypal automatisch opgenomen in facturen.
ronron1212
11 jaar geleden
Hoe zit het met de btw dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay, ik stuur dus een factuur naar de klant nadat hij betaald heeft en daarop geef ik aan dat er al betaald is. Hoe zou het nu zitten als ik mensen uitbetaal via de applicatie? Moet ik dan het geld overmaken en een creditnota versturen?
ronron1212
11 jaar geleden
Je moet btw afdragen je moet dus een administratie voeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is belangrijk om voor dergelijke transacties facturen uit te schrijven en te bewaren voor de Belastingdienst.

Er zijn handige online tools om dit geheel automatisch te doen, met bijvoorbeeld Moneybird. Met dit programma worden online betaalopties zoals iDeal en Paypal automatisch opgenomen in facturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding