Mijn bank vraagt mij een formulier Uiteindelijke Belanghebbende (UBO) in te vullen. Wat is dat nu precies?
Ik heb een bedrijf genaamd A, de aandeelhouders van dit bedrijf zijn ook twee bedrijven, genaamd B en C.
De aandeelhouder van bedrijf B is een natuurlijk persoon, deze noemen we D.
De aandeelhouder van bedrijf C is ook een natuurlijk persoon, genaamd E
Ik heb van de bank een formulier gekregen waarin ik volgens de wet WWFT aan moet geven wie de 'uiteindelijk belanghebbende' is. Op dit formulier mag ik alleen natuurlijke personen opgeven. Volgens de bank moet ik hier D en E aangeven.
Maar ik heb hier problemen mee. Ik geef daarmee aan dat de uiteindelijk belanghebbende van A de personen D en E zijn, terwijl de bedrijven B en C de uiteindelijke belanghebbenden zijn.
Welke juridische consequenties heeft het als ik hier D en E opgeef. Kan een negatief saldo vervolgens verhaald worden op D en E bijvoorbeeld? En is er in de wet vastgelegd dat alleen natuurlijke personen ingevuld kunnen worden, of is dat door de bank verzonnen?
Waar wordt dit formulier exact voor gebruikt en wanneer pakt de bank dit uit de kast om mij hiermee weer om de oren te slaan? Beperk ik hiermee de rechtsbescherming van D en E doordat ik B en C in feite uit de keten haal?
Hoop dat iemand dit kan verduidelijken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.