Wie is verantwoordelijk voor de klant?
De situatie is als volgt: Ik (leverancier) heb een overeenkomst met een partij die cadeaubonnen verkoopt. (noem ik partij in deze). Partij had op hun webpagina onjuiste informatie staan over mijn openingstijden. Daar heb ik ook nimmer akkoord voor gegeven/handtekening voor geplaatst dat deze gegevens correct zijn cq. dat ik 7 dagen per week mijn diensten lever. Nu heeft zich een afnemer/klant van een bon bij de partij gemeld dat hij of zij niet kan op de tijden dat ik geopend ben. De partij heeft mij gemaild om de klant een oplossing te bieden. Ik heb de partij gemeld dat ik niet verantwoordelijk ben in de richting van de klant, daar deze geen contact met mij heeft opgenomen in eerste instantie en ik als leverancier meermaals naar de partij heb gemeld dat de klant binnen de openingstijden zelfstandig online een afspraak kan boeken; ik ben 4 avonden per week open en daarnaast de zaterdag. Ik ben daarin van mening dat ik als leverancier voldoende gelegenheid geef aan de klant om de cadeaubon te kunnen verzilveren.
De partij heeft nu mij een e-mail gestuurd dat wanneer ik met de klant er niet uit kom, zij de gemiste commissie en handelingskosten in rekening gaan brengen. In de overeenkomst staat wel dat ik zorg moet dragen dat de klant een bon kan verzilveren, maar ik ben van mening dat het met mijn openingstijden ruim kan (bon is 1 jaar geldig bij de partij). Kan partij van de leverancier eisen buiten de openingstijden open te gaan voor deze ene klant?
Wel zou ik er werk van maken dat je tijden correct op de site vermeld worden.
Voor misverstanden hieruit voortvloeiende kan je moeilijk aansprakelijk gesteld worden lijkt me. Just my two cents ;)
Woensdag: 12.00 - 23.00 uur
Donderdag: 17.00 - 21.00 uur
Vrijdag: 12.00 - 21.00 uur
Zaterdag: 12.00 - 19.00 uur Als zo'n klant binnen zo'n breed scala aan tijden dan geen mogelijkheid heeft, of wil nemen binnen 1 jaar om zo'n bon te verzilveren, weet ik het ook niet meer. Ik vind ook niet dat ik de partij ben die extra open moet omdat de Partij, onjuiste info heeft verstrekt.
Mijn voorstel tot coulance was meer om verdere soesah te voorkomen. En nu zijn al je gegevens verwijderd van de site?
Het wordt vreemder en vreemder.
Wellicht moet je toch juridisch advies inroepen.
Het is momenteel in behandeling bij mijn rechtsbijstand / jurist. Ik zal het laten weten, al dan niet via een privé bericht naar je toe. @HeerVoldemort
Voor cadeaubonnen mag nog altijd door een leverancier van zo'n bon (in dit verhaal Partij) een einddatum worden gerekend. Als er geen einddatum op staat, maar een uitgiftedatum, is een bon 5 jaar geldig. Staat er zowel geen uitgiftedatum als einddatum op, is een bon onbeperkt geldig. Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/voor-de-koop/cadeaubon-tegoedbon. Daarnaast: Partij is verkoper van cadeaubonnen en heeft contracten met Leveranciers. Partij zal nooit (Leveranciers accepteren dat niet) levenslang / voor onbepaalde tijd Leveranciers kunnen binden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.