Kun je bij structurele betaalproblemen van een debiteur, de overeenkomst ontbinden?
Ik ben acceptant van verschillende cadeaubonnen en -kaarten. Eén van mijn partners lijkt daarin structurele liquiditeitsproblemen te hebben. Ik heb nog maar 2 keer een cadeaukaart/bon bij hen mogen verzilveren sinds de start van de overeenkomst (sinds oktober 2012), maar in beide gevallen (momenteel midden in het 2e geval) zijn er problemen met het uitbetalen van de cadeaukaart/bon. Volgens hen eigen regels dient de cadeaukaart/bon voor de 30e van de maand binnen te zijn om de daarop volgende maand in de 2e week uitbetaald te worden. Bij de eerste verzilvering kwam die betaling 1,5 maand te laat en nu zijn ze ook weer een maand te laat. Gezien de hoge commissie die deze partner heeft, vind ik het onacceptabel, naast het feit dat ze dus hun plicht gewoon niet na komen. Nu weet ik dat een betalingsprobleem op zich geen punt is om een overeenkomst te ontbinden, maar voor mij lijkt het nu structureel te zijn waardoor ik continue achter mijn vergoeding aan moet zitten en dat niet meer in verhouding komt te staan met de tijd die ik eraan moet besteden. Dus de vraag is eigenlijk, kun je, wanneer dus nu structureel liquiditeitsproblemen te lijken te zijn, op grond daarvan de overeenkomst ontbinden? En kan dat voor mijn kant problemen opleveren in de zin van boetes?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.