Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik meer assurantiënbelasting betalen?

Voor mijn bedrijf ben ik in 2010 een verzekering aangegaan voor 5 jaar bij Nationale Nederlanden. Nu lees ik net het bericht (wat vandaag met de post is gekomen) met de berichtgeving dat mijn verzekering word aangepast en mijn assurantiënbelasting omhoog gaat (ik heb een maandbetaling). Dit terwijl ik dus een verzekering ben aangegaan tot 1 januari 2015 en daarvoor destijds getekend heb. Kan dat en mag dat zomaar? En dient de verzekeraar het niet eerder te melden dan 7 dagen, en feitelijk nog minder werkdagen (3 werkdagen van te voren) te melden? Wie kan me hier wat duidelijkheid over verschaffen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
753

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Van de wet mag het.

In de huidige Wet op belastingen van het rechtsverkeer (waarin de assurantiënbelasting staat) is dit al geregeld in artikel 30:

"Hij die ingevolge een vóór de inwerkingtreding van deze wet of van een wijziging daarvan gesloten verzekering premies int of doet innen, is bevoegd hetgeen van hem wegens assurantiebelasting over die premies meer is gevorderd dan vóór die inwerkingtreding had kunnen geschieden, terug te vorderen van de verzekeringnemer. Hiermede strijdige bedingen zijn nietig."

De verzekeraar mag dus het verhoogde tarief in rekening brengen. Sterker nog, het mag zelfs als er in het contract afgesproken is dat het niet mag.

Het is overigens wel zo dat de verzekeraar je altijd een maand te tijd moet geven om een verzekering op te kunnen zeggen bij een wijziging die nadelig voor je is (artikel 940 lid 4 boek 7 BW), maar dit is geen wijziging van de verzekering, slechts de belasting erover. Met andere woorden: de verzekeraar mag zo handelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is net als de btw verhoging , leges kosten , de bpm hoger of lager . Overdracht belasting enz . Iedere Nederlander wordt hier aan onderworpen . Het is niet de verzekering maar de belasting die omhoog gaat . Ja de twee zekerheden in het leven belasting betalen en dood gaan . Het was door de regering al ruim twee geleden aangekondigd . :(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet het punt. De vraag is of een verzekeraar dit dus 7 dagen van te voren mag aankondigen en op een reeds afgesloten contract mag toepassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , het is niet de verzekering , maar de (assurantie ) belasting . Hij mag het NIET maar hij MOET het . Dus net als iets wat je koopt MOET btw opgeheven worden op een paar uitzonderingen daar gelaten (medicijnen ) dus nogmaals onze regering legt dat de verzekerings maatschappijen op . Nogmaals ik koop een auto nieuw in de periode voor aflevering verhoogt de belasting zeg het btw tarief zoals ruim 3 maanden gelen gebeurde ja dan moet ik de verhoging bet ::( ik besteed een klus uit op moment van handeling wordt zeg btw verhoogt ja ondanks offerte met laag tarief ja zo gaat het sorry niet uw verzekering maar onze politieke genieën verzinnen dat . Dus bent u het daar niet mee eens! Wees niet boos op uw verzekering , maar op onze politieke voormannen die in nl de belastingen verhogen om het ergens anders makkelijk uit te geven . Maar het zal wel nodig zijn als die heren dat met hun onmetelijke wijsheid hebben besloten .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus Kapperkort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die verhoging was begin november al door de overheid bekend gemaakt., dus dat is ietsje langer bekend als 2 weken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding