Bedrijf gaat worden verkocht, welke rechten en plichten heeft het personeel nog?
Goed. Ik ben dus sinds drie weken aan het onderhandelen om nog een cafébedrijf over te nemen. Het cafebedrijf is nu nog open , heeft als rechtsvorm een VOF en heeft meerdere medewerkers maar twee medewerkers die er al meer dan twintig jaar werken.
Nu ben ik druk bezig met mijn ondernemingsplan en heb ik volgende week een afspraak bij de bank voor de mondelinge toelichting en om de cijfers en paperassen te overhandigen. Vorige week mailde de eigenaresse van het cafe mij met de vraag wat ik ging doen met haar personeel. Ik was hier erg verbaasd over en gaf ook aan geen interesse te hebben om haar personeel over te nemen. Nu raakt de beste dame een beetje in paniek, want wat te doen met de twee personeelsleden die daar al 20 jaar werken? Nu heb ik haar al verteld dat ze het beste naar het DWI kan om advies in te winnen maar ik dacht ik probeer het ook hier even. De overname staat gepland voor 1 januari dus er is gelukkig nog wel wat tijd.
Wat zijn precies de plichten van een werknemer als het bedrijf waar ze al 20 jaar werkzaam zijn verkocht gaat worden. Maken hun dan aanspraak op een flinke uitkoopsom afhankelijk van het aantal gewerkte jaren? Hoe zit dat mocht ze de VOF failliet laten verklaren? Ik neem aan dat er dan een curator zal worden aangesteld om het faillissement te begeleiden maar houd ik dan nog wel het eerste recht op koop of gaat het gewoon naar de hoogste bieder?
Met vriendelijke groet,
Daan
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.