Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je in je eentje een stichting runnen zonder mede bestuurders?

Op veel sites staat dat je een stichting in je ééntje mag oprichten. Er staat meestal ook bij dat je verplicht een bestuur moet aanstellen. Nu wil ik een ideeel doel realiseren in Afrika maar kan geen mensen vinden die mij willen helpen met de stichting. Mag ik dus in mijn eentje het bestuur vormen en de stichting geheel alleen runnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

JA dat kan zoals jij omschrijft. Ik heb zelf ook een stichting met 1 bestuurslid. Ik.

Dit soort stichtingen worden meestal opgezet om geldstromen te sturen en inzichtelijk te maken. Met deze stichting kon ik een rekening openen en ontstaat er transparantie en vertrouwen naar donateurs, sponsoren e.a.

Wanneer je alleen je eigen tijd in wil brengen voor een goed doel, dan zou ik dit alles vermijden. Gewoon lekker doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan wel. De wet verlangt niet dat het bestuur van een stichting uit meer dan één persoon bestaat. De vraag is alleen: waarom dan al die moeite? Het oprichten van een stichting (inclusief de gang langs notaris en kamer van koophandel) kost geld en moeite. Daarna betaal je elk jaar contributie voor de gunst om te mogen staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Waarom zou je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing