Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met de btw aftrek van inkoop uit het buitenland?

Hallo,

Stel ik koop een speciale rekenmachine in Engeland bij een leverancier.
Deze rekenmachine verkoop ik in mijn webshop.
Kan ik dan iets van de belasting aftrekken? Want producten (zakelijk) gekocht in het buitenland worden al gekocht zonder BTW.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De leverancier zal jou de rekenmachine verkopen. Binnen de EU geldt dan dat de BTW verlegd wordt naar de afnemer. Dat wil zeggen: de leverancier rekent geen BTW (en draagt dus geen BTW af), niet in Groot-Brittanië nog in Nederland. Jij moet deze wel opgeven op je aangifte omzetbelasting. Op de aangifte geef je deze aan in vak 4b. Je moet zelf uitrekenen hoeveel BTW je daarop af zou moeten dragen (in Nederland), dus in dit geval 19%. Die zelfde BTW mag je weer bij vak 5b (voorbelasting) aftrekken. Netto draag je dus geen BTW af, maar je moet het wel opgeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter verduidelijking van de tweede zin: het verleggen van de BTW gebeurt binnen de EU alleen als de leverancier en de afnemer ondernemers zijn. Bij de verkoop van goederen aan particulieren rekent de leverancier de lokale BTW.

Voor diensten geldt een soortgelijke richtlijn, zij het met wat meer uitzonderingssituaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jij koopt in het buitenland om het in nederland weer te verkopen. Dan is de BTW verlegd. Dat houdt in dat jij geen btw betaald over de inkoop dus ook geen btw kunt terug ontvangen. Als je het artikel weer verkoopt moet je btw berekenen over de verkoop en deze btw moet je afdragen aan de belastingdienst.
ronron1212
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing