Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verwerk ik boekhoudkundig consumptiemunten?

Ik kan wel aantal verkocht en aantal terug bijhouden, maar moet ik dat boeken op bar btw laag of hoog? Of op nog n andere post?

Toegevoegd na 6 dagen:
Moet ik ook het aantal verkochte consumpties tellen? Of lege flessen? Of is er een standaard verdeelsleutel voor zoiets.
Bij een groot feest is turven niet echt handig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als ik je goed begrijp verkoop je dus munten. De munten hebben een waarde en daarover wordt btw geheven. Dus bij verkoop aan verkochte munten aan te betalen btw bank/kas. Bij het ontvangen van de munten verkochte munten aan omzet
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zou het als volgt doen. Je maakt een balanspost 'Uitgegeven consumptiemunten' aan (dit is kort vreemd vermogen, dus op de passiva zijde, vergelijkbaar met crediteuren). Dus als je er 200 a € 2,00 uitgegeven hebt, dan is de waarde 400 credit. Aan het einde van de dag zijn er 180 binnengekomen. Je hebt bijgehouden dat er 100 aan bier uitgegeven is, en 80 aan water. Je omzet excl. BTW aan bier is €162. Er is €38 aan de post 19% BTW. Van water is er 150,40 aan omzet, er is 9,60 aan de post 6% BTW.

Als je munten ongeldig worden aan het eind van de dag, dan houd je dus nog 40 euro over die je als omzet registreert. Dit soort omzet is vrijgesteld van BTW. Er geldt namelijk dat je alleen BTW moet berekenen als je een tegenprestatie levert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing