Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb zakelijk abonnement telefoon, internet en tv op eenmanszaak. Welk percentage van die kosten beschouwt de belastingdienst prive gebruik?

Ik ben een eenmanszaak gestart met kantoor aan huis.

De kosten van het combi abonnement; telefoon, internet en tv lopen via de zaak.

Kan ik de maandelijkse kosten daarvan volledig op de zaak boeken of moet ik een bepaald percentage daarvan boeken als prive gebruik?

Zo ja hoeveel procent is gebruikelijk?

A.u.b. alleen reageren als u hiermee ervaring heeft.

12 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik maak uit het verhaal op dat u alleen een zakelijk abonnement heeft, zonder daarbij een extra privé-abonnement, en dat dit afgesloten is voor het adres waarop u ook woont.

De wet is expliciet over het telefoonabonnement (artikel 3.16 lid 2a van de Wet op Inkomstenbelasting 2001 - bron 1). Deze is in principe privé en valt niet af te trekken van de winst. De zakelijke belminuten daarentegen weer wel (zie de bron 2). Maar u mag dus niet een bepaald percentage toeschrijven aan het bedrijf.

Het internet en het tv-abonnement staan niet expliciet genoemd, maar het is aannemelijk dat de Belastingdienst dezelfde systematiek volgt als bij de telefonie. Dus: de abonnementskosten zijn privé, de zakelijke gebruikskosten zijn aftrekbaar. Maar ja, wie heeft er nog een Internet/televisie-abonnement waarbij er verbruikskosten zijn.

Als u het hier niet mee eens bent, en u kan redelijkerwijs bepalen welk percentage (van de tijd/de bandbreedte?) u uw televisie en internet zakelijk gebruikt, dan kunt u dat deel als kosten opvoeren. U kunt bij de aangifte aangeven dat u van de Belastingdienst een expliciete uitspraak wil. Of u kan natuurlijk afwachten wat zij er bij een eventuele controle van vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil overigens nog even aangeven dat ik de kans dat de Belastingdienst een gedeeltelijke zakelijke aftrek accepteert klein acht: mijns inziens vallen die onder de algemene kosten voor het houden van een werkruimte in huis zoals gedefinieerd in artikel 3.16 lid 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Het is me duidelijk. Als je een bedrijf start maak je zakelijk heel veel gebruik van internet. Ik heb heel veel uitgezocht. Maar het is moeilijk cq zo goed als onmogelijk om de kosten daarvan als zakelijke kosten op te voeren. Omdat ik bij het telefoon abonnement de beschikking heb over twee nummers ga ik het tweede nummer alleen zakelijk gebruiken zodat ik de zakelijke telefoonkosten separaat zichtbaar zijn op de factuur van de aanbieder. Bedankt voor uw antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding