Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een goede start als fotograaf in tijden van crisis?

Kwaliteit is belangrijk maar hoe overtuig je potentiële klanten daarvan en hoe kom je daar binnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Prijs, snelheid, creativiteit en flexibiliteit zijn voor veel opdrachtgevers minstens even belangrijk als kwaliteit! Dat geldt zeker wanneer je niet gespecialiseerd bent in een bepaald type fotografie (zoals architectuur, portretten etc.).

Zeker als beginnend fotograaf kun je daar je voordeel mee doen. Communicatieafdelingen van grotere organisaties (denk aan gemeentelijke diensten en bedrijven, warenhuizen, bouwbedrijven, corporaties, verzekeringsmaatschappijen, enz.) zitten vaak te springen om een fotograaf die "even snel" een paar leuke foto's maakt voor hun website, intranet, personeelsblad of relatiemagazine. Hun "vaste fotografen" hebben vaak geen tijd (of zin) om in de auto te springen en meteen op pad te gaan. Dáár kun je heel goed op inspelen als je een redelijke (all-in)prijs rekent, flexibel en creatief bent. De meer lucratieve opdrachten komen dan vanzelf wel... Bovendien gaat zo'n balletje via mond tot mond reclame meestal snel rollen.

Waar ook vaak behoefte aan is, zijn fotografen die -tegen betaalbare prijzen- projectmatig aan de slag gaan. Tijd speelt daarbij minder een rol. Bijvoorbeeld het fotograferen van alle medewerkers voor het digitale smoelenboek, alle woningcomplexen van woningcorporaties, of projecten van bouwbedrijven.

Hoe kom je bij zo'n bedrijf aan de bak? Een website met een goede presentatie van je foto's (en genres; liefst zo breed mogelijk), is belangrijk. Visitekaartjes en een portfolio zijn een must. Stuur brieven naar communicatieafdelingen waarbij je de nadruk legt op prijs, flexibiliteit, snelheid en creativiteit. Maak een afspraak met iemand van zo'n afdeling om je portfolio te laten zien en breng je enthousiasme op hem of haar over! Reken niet meteen op grote opdrachten, maar probeer een voet tussen de deur te krijgen. Elke reis begint met de eerste stap...

Succes!
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Door jezelf te kunnen onderscheiden van de rest en dat kunnen laten zien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: