Als een bedrijf beëindigd is, de laatste jaarafrekening is opgemaakt en er komt dan nog een nota, hoe wordt dat belasting-technisch verrekend?
Als je in 2010 je bedrijf beëindigd en je maakt in 2011 de jaarafrekening over 2010 op. Dan wordt de boekhouding van het hele bedrijf dus afgesloten en wordt voor de laatste keer winstbelasting betaald. Alle facturen die begin 2011 nog zijn binnen gekomen over de laatste maanden van 2010 kan je daar natuurlijk in meenemen waardoor dit nog kosten zijn over 2010, de winst daarmee naar beneden gaat en er over dit bedrag dus (voor een VOF) geen 52% winstbelasting betaald worden. Er even vanuit gaande dat het bedrijf verder voldoende winst heeft gemaakt om in de cathegorie van 52% te vallen.
Echter, wat nou als je een rekening van bijvoorbeeld 10.000 euro pas eind 2011 krijgt (een eindafrekening die betrekking heeft op 2010). Kan je dan alsnog dit als kosten voor 2010 opvoeren en gaat je winst hiermee dus met 10.000 euro naar beneden en 'kost' dit je dus in principe maar 5200 euro omdat je minder winstbelasting hoeft te betalen? Of is dit te laat om nog te verekenen en moet je dit dus (misschien zelfs privé omdat het bedrijf al beëindigd is) zelf betalen en kost het je alsnog 10.000 euro?
Als het wel verekend wordt. Hoe wordt dit dan gedaan? Moet de boekhouding van 2010 opnieuw worden opgesteld of gaat dat anders? (omdat de boeken van 2010 eigenlijk al dicht zijN).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.