Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je als ondernemer een vrijwilligersvergoeding uitbetalen aan iemand die een paar uur voor je werkt? Hoe werkt dat? Wat moet je daarvoor regelen?

Ik wil iemand mij laten helpen met een grote cateringklus en wil hem graag uitbetalen. Ik denk aan een vrijwilligersvergoeding. Hoe regel ik dat als ondernemer en moet de vrijwilliger zelf daar ook wat voor regelen? En wat als ik hem een uurloon boven de €4,- wil uitbetalen? Wat kan ik dan het beste doen. Moet degene die ik dan wil uitbetalen dan bijvoorbeeld een VAR aanvragen en/of een btw-nummer? Of kan het ook zonder

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Als iemand een var of btw nummer moet hebben dan is het een zelfstandig ondernemer en die werkt niet voor een vrijwilligersvergoeding. Een vrijwilliger mag maximaal € 30,82 euro per dag krijgen
Lees het onderstaande artikel
ronron1212
13 jaar geleden
Als je iemand GRAAG wil uitbetalen maar je wilt dat op een koopje doen, dus als vrijwilligersvergoeding, dan hink je op twee gedachten.
Je wilt iemand dus eigenlijk graag onderbetalen. Je vindt het minderwaardig werk waaraan je geen echt loon kwijt wilt.
Misschien is je tarief te laag of heb je de klus voor te weinig geld aangenomen. Wil je daarvan een ander de dupe laten worden?
Kijk eerst eens wat het minimumloon is per uur en kijk of je met fatsoenlijk werk iemand fatsoenlijk kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer je als ondernemer personeel voor je laat werken moet je het minimum loon betalen.

Je kan niet zomaar vrijwilligers inzetten. Wil je een goedkope kracht dan zou je een stage vergoeding kunnen geven, maar daar staan ook verplichtingen tegenover. (begeleiding etc)

Of je moet het zwart doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee opties;of je neemt deze persoon in dienst als personeel of je betaald deze persoon uit je eigen zak een eenmalige vergoeding.
De eerste optie is aftrekbaar van de belasting,de tweede niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing