Waarom word er altijd zo moeilijk gedaan door debiteuren en crediteuren?
Of wel: Waarom zijn leveranciers altijd van mening dat je hen ten koste van anderen als eerste moet betalen. En waarom zijn afnemers altijd van mening dat je maar moet begrijpen dat ze later betalen als het economisch wat minder gaat? (Maar dit paste niet in de vraag ruimte)
Ben nu als kleine zelfstandige aan mijn derde zomer bezig en als ondernemer ervaar ik uitgerekend in deze zomer dat klanten steeds later betalen. En dan het vrij standaard excuus: "De baas is op vakantie. ", of "De boekhouder is op vakantie." Alsof die mensen de maanden juni, juli en augustus op vakantie zijn. Dus dit zorgt wel voor wat frustraties. Terwijl het vaak maar over een paar tientjes gaat...
Aan de andere kant heb je dan de leveranciers. Die ik altijd netjes op tijd heb kunnen betalen. Tot de maand augustus tenminste...
Maar zit nu wel met het probleem dat mijn klantenbestand ver achterloopt met betalingen. En dan krijg je zo'n telefoongeit die je dan weet te vertellen dat je inmiddels achter loopt met betalingen. Want zouden ze in het verleden pas bellen na een maand of 2. Tegenwoordig is dat 15 dagen na factuurdatum...
Waarom word er altijd zo moeilijk gedaan door debiteuren en crediteuren?
Heb wel wat veranderd de laatste maanden. Ik hanteer 30 dagen na ontvangst faktuur. Wie niet betaald in die periode krijgt gelijk een deurwaarder aan de deur en is vanaf dat moment geen klant van mij, zelfs als hij alsnog betaald. Ik ben degene die de voorwaarde steld, als je dit accepteerd doen we zaken, doe je het niet, is het gelijk afgelopen. Wil niet bedelen om mijn geld.
Moet wel zeggen dat mijn bedrijf het zich kan permiteren. Maar de laatste 3 maanden heb ik er 3 klanten uitgeknikkerd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.