Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe betaal ik inkomstenbelasting?

Ik heb me al aangemeld bij de belastingdienst, kreeg wel een uitleg hierbij over hoe in te loggen etc. maar weet de volgende dingen nog niet:

-krijg ik dan een acceptgiro? of moet ik zelf het geld overmaken?
-moet ik het bedrag opgeven en/ of het aantal uren?
-En als ik voornamelijk veel 30 minuten heb gewerkt/diensten heb verleend hoe geef ik dat dan op?
- bij verschillende uurtarieven, hoe werkt het dan?

Toegevoegd na 9 minuten:
p.s ik heb me aangemeld bij kvk, kan al inloggen op belastingdienst-site etc.
Ik weet dat het per 3 maanden kan, maar geldt dit alleen voor de BTW? en niet de inkomstenbelasting?
mn vraag gaat dus over de wijze van betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als ondernemer bedoel je? Dan doe je BTW aangifte dus ontvangen BTW minus betaalde BTW. Aangifte van je inkomsten dus niet over minuten maar over een jaar. Deze blijkt uit je gevoerde administratie. Omzet minus kosten. Waarbij geen prive uitgaven of onttrekking opgenomen mogen zijn.

Toegevoegd na 31 seconden:
Als ik je vraag zo lees kan je beter zorgen dat je een boekhoudkantoor in de arm neemt

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben je wel ingeschreven bij de KvK

Toegevoegd na 8 minuten:
Btw geef je om de drie maanden aan en betaal je dan ook direct. Betaal je te laat krijg je echt direct een waarschuwing en de derde keer een boete en die is niet mis. Inkomsten belasting doe je een keer per jaar. Aan de hand van je boekhouding

Toegevoegd na 19 uur:
Btw factureer je aan je klanten. Btw betaal je aan je leveranciers. Je geeft via de digitale weg aan de belasting op wat je ontvangen BTW is en wat je betaalde btw is. Het verschil betaal je. Of via telebanking of een giro. De belastingdienst stuurt je geen acceptgiro. Uit de boekhouding moet blijken wat je hebt betaald aan BTW en wat je via je verstuurde facturen zou ontvangen aan BTW. Het gaat dus niet om wat je wel of niet al betaald hebt of ontvangen. Maar de geboekte omzet en kosten.
ronron1212
13 jaar geleden
normaal doe je medio febr., maart een aangifte bij de belasting over het jaar ervoor. Je hebt hiervoor je jaaropgave nodig van het desbetreffende jaar.
Dan moet je alle gegevens invullen en dan krijg je bericht of je belasting moet betalen of mss wel wat terug krijgt.
mss heb je wat aan onderstaande site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste advies is om bij zelfde Kamer van Koophandel voor een paar tientjes kleine cursus (middag, avond) boekhouden voor starters te volgen. Krijg je in 1 keer al je antwoorden over belastingzaken. Aanrader!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing