Mogen winkels klanten nog laten afrekenen 'na' sluitingstijd ?
Ik werk in een woonboulevard en daar laten mijn baas alle klanten nog afrekenen die in de winkel zijn.
Volgens mij mag dit niet ? Maar hij zegt van wel.
Ik word er doodziek van want daardoor ben ik iedere keer heel laat thuis.
De winkel sluit om 5 uur. Maar vaak staan er om 10 over 5 nog mensen af te rekenen in de winkel !
Is hierover iets in de tijd geregeld. Dat een bedrijf zich aan bepaalde openingstijden moet houden. EN dus buiten deze tijden ook NIKS ! mag afrekenen?
Toegevoegd na 19 minuten:
Als ik dit arrest van de Hoge Raad lees intrepeteer ik het als HET MAG NIET !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opticien-arrest
Met zo'n instelling moet je niet in de zorg gaan werken.
Zelfs aan een overheidloket wordt je gewoon nog geholpen als je 1 minuut voor sluiting binnenkomt. Sterker nog, als er om sluitingstijd op een gemeentehuis nog een rij staat worden die allemaal netjes geholpen.
Dat is 2,5 uur. Dat is 10 uur per maand. Als hij mij opslag geeft of die uren uitbetaald is er niks aan de hand. 10 minuten blijven om te helpen vind ik ook echt niet erg.
Maar elke dag MINSTENS een half uur. Vaak nog langer.
En ik werk toch ook niet in de zorg :p ??
Iemand die zonder bril erg slecht kon zien, was aan het begin van de avond zijn bril verloren. Diezelfde avond heeft een opticien meteen voor een nieuwe bril gezorgd. Dat gebeurde echter na de wettelijke sluitingstijd.
(Hij kwam dus al binnen NA sluitingstijd, niet toen de winkel nog open was. Anders had er geen haan naar gekraaid). De opticien werd vervolgd wegens overtreding van de Amsterdamse Verordening op de Winkelsluiting. MAAR : De rechtbank oordeelde dat het voor de opticien een «maatschappelijke verplichting was de in de onderhavige omstandigheden alleen van hem te verwachten hulp te verlenen».(Dat komt dus bij een meubelwinkel niet voor).
De Hoge Raad heeft vastgesteld «dat de rechtbank hier een geval van overmacht in de zin der wet aanwezig heeft geacht» en geoordeeld dat dit niet in strijd is met het wettelijk begrip van overmacht «dat blijkens de geschiedenis der wet ook den toestand van nood omvat».
(Dat komt dus, nogmaals, in een meubelzaak niet voor. Niet vergelijkbaar dus). De opticien is zodoende volgens de Hoge Raad door de rechtbank terecht van rechtsvervolging ontslagen.
(Uiteindelijk is hij dus niet veroordeeld/vervolgd.).
--------------------------
En de wet is enige sinds gewijzigd sinds die tijd. De conclusie die ik trok was weldegelijk juist.
De opticien werd vervolgd wegens overtreding van de Amsterdamse Verordening op de Winkelsluiting. Maar omdat het een uitzondering betrof ging de vervolging niet door. (want hij kwam ook binnen na sluitingstijd ed.
Dus ik dacht zonder uitzondering WEL een vervolging :)
Maar de tijden zijn veranderd :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.