Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik van 4mavo naar MBO 2 zakken?

Ik zit in 4mavo (VMBO-TL) en ik dreig te zakken naar het MBO 2. Hoelang zou het duren voordat ik weer op mijn niveau (MBO4) terecht kom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Cursussen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Toelatingseis voor mbo2 is een vmbo-diploma, of een overgangsbewijs naar havo4, of een afgeronde entreeopleiding. Een school kan daarvan afwijken, je moet dan door de toelatingscommissie toegelaten worden. Dus het kan wel, maar niet zomaar. Normaal gesproken ga je zonder diploma naar de entreeopleiding, maar daarvoor moet je wel 16 jaar zijn. In jouw geval moet er een hele goede reden zijn waarom je niet verder kunt op de mavo, anders zal een toelatingscommissie je niet zo snel toelaten.

En dan je tweede vraag: Hoelang duurt het voordat je van niveau 2 op niveau 4 uitkomt. Een niveau 2 opleiding duurt 1-2 jaar (meestal 2). Als je die hebt afgerond ben je toelaatbaar tot een mbo4 opleiding. De meeste scholen adviseren je eerst een mbo3 opleiding te doen, omdat niveau 2 en 4 best een niveauverschil is. Eenniveau 3 duurt 2-3 jaar, maar kun je vaak sneller doorlopen als je al een verwante opleiding hebt afgerond. Maar het snelste is na mbo2 naar mbo4, je kunt dan na 2 jaar weer op mbo4 uitkomen, mits je dus door de toelatingscommissie wordt toegelaten tot mbo2.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing