Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een werkgever loon uitbetalen over de periode dat je in proeftijd in dienst was?

Een vriend van mij is in zijn proeftijd ontslagen, hij was in dienst vanaf 1 september 2010 tot 12 oktober 2010.
Nu wil de werkgever niet het loon uit betalen over de maand september,maar alleen over de periode 1 oktober tot 12 oktober.
Kan dat zo maar?

Toegevoegd na 47 minuten:
Nog even als toevoeging,er was eind september een arbeidsovereenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd!

Toegevoegd na 2 dagen:
Hierbij nog wat toevoegingen op mijn vraag.
Volgens mijn vriend is het zo dat er een proeftijd was overeengekomen voor 2 maanden,van 01-09-2010 tot 01-11-2010.
Tijdens de proeftijd is er een arbeidsovereenkomst gesloten op 01-10-2010 voor onbepaalde tijd.
Op 11-10-2010 is hem ontslag aangezegd dus tijdens de proeftijd maar wel met en arbeidsovereenkomst.
Mijn vriend is daar mee akkoord gegaan maar wel gevraagd om loonbetaling over de periode 01-09-2010 tot 11-10-2010,de werkgever was echter alleen bereid loon uit te betalen over de periode dat het contract had gelopen,van 01-10-2010 tot 11-10-2010 Volgens de werkgever was de periode een 'snuffel'-'proefdraai'periode.
Heb zo eens op internet zitten rondneuzen maar als ik diversen artikelen goed lees moet de werkgever wel loon uitbetalen,er is tenslotte arbeid verricht!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het niet. Was er eind september een arbeidsovereenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd? Welke overeenkomst was er dan die inging op 1 september? Je vriend is toch niet aan de slag gegaan voordat hij een contract had?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

Tuurlijk, hij heeft toch op basis van een contract gewerkt (neem ik aan)
op proef betekent niet dat het gratis. Het is alleen een periode waarin beide partijen (maar vooral de werkgever) kan bekijken of het bevalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
dit als antwoord op je eerste vraag of hij moet uitbetalen

Toegevoegd na 2 minuten:
hij moet eigenlijk even contact opnemen met de jurofoon of binnenlopen bij de wetswinkel. Daar kan je gratis advies krijgen over hoe hier mee om te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet.
De werkgever moet salaris betalen vanaf de eerste dag tot de dag van ontslag: er is immers vanaf de eerste dag gewoon gewerkt.

Toegevoegd na 55 minuten:
Met je aanvulling wordt het verhaal nog spannender!

Als je vriend na 1 maand werken een vaste aanstelling krijgt aangeboden is het maar de vraag of daar nog een proefperiode in staat. Zo niet, had hij helemaal niet ontslagen kunnen worden. Als er wel een proeftijd in staat, is het nog typisch: na één maand werken bevalt hij zó goed dat hij een vaste aanstelling krijgt en krap 12 dagen later wordt hij ontslagen.... Zou bij mij vragen oproepen.

Uitbetalen over september moet de werkgever in ieder geval.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Zeker wel!
Hij heeft toch arbeid verricht in die periode....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat kan niet die werkgever zal september ook moeten uitbetalen

Toegevoegd na 5 minuten:
ik weet niet wat voor afspraken er waren over uitbetalen, per week of per maand maar mocht het per maand zijn dan was de werkgever al strafbaar omdat niet uit te betalen. Google maar eens op je vraag dan kom je genoeg erover tegen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat mag zeer zeker niet de proftijd ient gewooon als gewerkte uren te worden uitbetaald.ik vermoed dat die werkgever zich onheus behandeld voelt en probeerd op deze manier wraak te nemen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord klopt niet omdat je wel degelijk binnen je proeftijd ontslagen kan worden zonder doorbetaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuus ik had iets te snel gelezen. Natuurlijk moet september ook uitbetaald worden want hij heeft gewoon gewerkt in die maand. De gewerkte uren moeten uitbetaald worden maar niet de uren, binnen de proeftijd die hij niet heeft gewerkt. Ter compensatie een +
zou mooi worden..die baas neemt iemand op proef en dumpt iemand net voor de proeftijd is afgelopen, en wil dan niet betalen...zo werkt dat niet..ook in de proeftijd heeft je vriend arbeid verricht..dus die man mag ook betalen voor verrichte diensten..hij zou contact kunnen opnemen met het juridisch loket, en daar vragen wat hij t beste nu kan doen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt wel voor dat er in bepaalde branche een dag soms 2 dagen proefgewerkt wordt en deze dagen worden over het algemeen niet uitbetaald en soms krijg je zelfs de reiskosten nog niet eens vergoed, maar dit is dan wel van te voren afgesproken en bij beide partijen bekend. Maar zodra je een proeftijd ingaat is het mogelijk om op elke dag te besluiten dat je niet met elkaar verder gaat en dat geld voor beide partijen er bestaat wel een arbeidsovereenkomst en als het goed is zijn ook alle persoonsgegevens vanaf de eerste dag bij de werkgever bekend en zal ook het afgesproken salaris ingaan, tenzij anders is afgesproken. Als dat niet het geval is zal ook de maand september betaald moeten worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een vreemd verhaal, en ik denk bijna zeker te weten dat het niet klopt.
Eerst een proeftijd, dan vaste aanstelling krijgen, en daarna alsnog in proeftijd ontslagen worden... dat klopt niet.
Als ik even analyseer: blijkbaar is jouw vriend een arbeidsovereenkomst aangegaan voor bepaalde tijd. Daar zit wettelijk een proeftijd aan van maximaal 1 maand. Als er in die arbeidsovereenkomst een langere proeftijd staat, dan heeft hij officieel helemaal geen proeftijd (klinkt vreemd maar is echt zo: de ongeldige proeftijdperiode maakt dat de gehele proeftijd nietig wordt verklaard).
Daarna krijgt hij een vaste aanstelling... maar dat kan dan nooit opnieuw met een proeftijd zijn, omdat zijn proeftijd al is verstreken.

Oftewel: hij moet een jurist raadplegen, het ontslag moet worden aangevraagd via het UWV of de kantonrechter, er moeten redenen voor worden opgegeven, enzovoorts.

En dan als laatste: ja, natuurlijk moet er salaris worden uitbetaald vanaf begin indiensttreding. Tenzij er in dat tijdelijke contract stond dat er geen salaris zou worden betaald... of als hij salaris heeft ingeleverd in ruil voor een vaste aanstelling.

In ieder geval: dit is een klus waar je direct een jurist op moet zetten, ik zou eens beginnen bij de juridische ondersteuning van de vakbond of zo.
(Lees meer...)
itsme
14 jaar geleden
Normaal gesproken mag dat natuurlijk niet, maar als ik je vraag goed lees (toevoeging), heeft je vriend in september zonder contract gewerkt?? Als dit zo is, is je vriend niet slim bezig geweest... Dan zal hij moeten bewijzen dat hij in deze periode voor deze werkgever heeft gewerkt om daadwerkelijk loon te ontvangen over deze periode.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 1 september ging zijn proeftijd van 2 maanden in,dan heb je toch in principe geen contract?
binnen de proeftijd van 2 maanden is toen per 1 oktober een arbeidscontract gesloten.
Indien jou vriend kan aantonen dat hij per 1 september werkzaamheden verricht heeft en dat hij de arbeidsovereenkomst na deze datum ontvangen heeft is de proeftijd niet rechtsgeldig. Want de proeftijd is alleen geldig indien deze schriftelijk voorafgaand aan de werkzaamheden aangegaan is en door beide partijen getekend is. Ik kan uit het verhaal niet opmaken of hij in de maand september een tijdelijke arbeidsovereenkomst had. In dat geval kan hij in oktober tijdens de proeftijd niet ontslagen worden daar proeftijd maar 1 x gegeven kan worden. Proeftijd bij een tijdelijke arbeidsovereenkomst is 1 maand(bij een tijd dvb van meer van 2 jaar, 2 maand) e bij onbepaalde tijd 2 maanden. Maar nogmaals moet deze wel voor aanvang van de werkzaamheden schriftelijk aangegaan zijn want anders is er geen proeftijd. En wanneer het zo is zoals ik hier boven beschrijf is de proeftijd niet rechtsgeldig en indien de werkgever toch af wil van de werknemer zal de werkgever ontslag moeten aanvragen en tot dat moment salaris moeten betalen, cq jouw vriend kan dit eisen.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding