Afrekening uren na ontslag conflict met werkgever, hoe moet dit worden berekend?
Werknemer S. werkt in de zorg. Werkgever bepaalt de inzetbaarheid. S. heeft een contract van 24 uur, maar de werkgever zet werknemer minder uren in. Nu bij het ontslag(door werknemer aangevraagd) gaat de werkgever deze tekort gewerkte uren inhouden en dient de werknemer deze terug te betalen. Dus bij een gewerkte week van 20 uur in 2024 moet de werknemer 4 uur terugbetalen bij het ontslag op 1 maart 2025. Mag de werkgever dit doen?
TurfGraver
2 maanden geleden
Als werknemer voor meer uren (24 uur salaris) was uitbetaald, maar minder heeft gewerkt (dus 4 min uren opgebouwd), ja.
Ikhebgeenidee
2 maanden geleden
@TurfGraver : VS geeft aan dat er een contract is voor 24 uur en dat werkgever er voor kiest om minder uren in te roosteren. Moet dat dan voor rekening komen van werknemer?
TurfGraver
2 maanden geleden
Wellicht helpt dit;
https://www.ziekenhuisplanners.nl/artikel/min-en-plusuren-in-de-ziekenhuiszorg/
https://www.ziekenhuisplanners.nl/artikel/min-en-plusuren-in-de-ziekenhuiszorg/
ronron1212
2 maanden geleden
als contract 24 uur is en de werknemer was altijd beschikbaar voor inzet dat moet het contract betaald worden.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Dat kunnen wij hier niet zo zeggen.
Het is belangrijk wat in de werkovereenkomst staat.
Dan is er nog het probleem dat de werknemer het ontslag heeft aangevraagd en niet de werkgever. Wellicht kan de werkgever de kans geven om de minuren toch nog in te vullen. Weigert de werknemer dat, dan kan ik mij voorstellen dat de uren terugbetaald moeten worden.
Het is belangrijk wat in de werkovereenkomst staat.
Dan is er nog het probleem dat de werknemer het ontslag heeft aangevraagd en niet de werkgever. Wellicht kan de werkgever de kans geven om de minuren toch nog in te vullen. Weigert de werknemer dat, dan kan ik mij voorstellen dat de uren terugbetaald moeten worden.
berttt
2 maanden geleden
In de arbeidsovereenkomst staat niets over min-uren verrekening. In de CAO staat dat de werkgever elk kwartaal aan de werknemer moet informeren over de min-uren.
ronron1212
2 maanden geleden
Je hebt een advocaat voor ontslagzaken die kan je precies vertellen hoe het zit en dan is er de rechter nog
berttt
2 maanden geleden
Er is geen rechtsbijstandsverzekering en de kosten van een advocaat zijn te hoog in vergelijking met de opbrengst.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Als er geen afspraken gemaakt zijn in de werkovereenkomst, dan nog kijken of S onder een Cao valt. Staat daar ook niks in over verrekening bij aanvraag ontslag, staat S sterker.
Ik zou dan zeggen dat ik ingepland wil worden voor die 4 uren, zo niet, dan uitbetaald worden.
Dan laat S zien dat S nog wil meewerken en niet akkoord wil gaan met inhouden salaris.
Heeft S geen rechtsbijstandverzekering of lid van een vakbond?
Ik zou dan zeggen dat ik ingepland wil worden voor die 4 uren, zo niet, dan uitbetaald worden.
Dan laat S zien dat S nog wil meewerken en niet akkoord wil gaan met inhouden salaris.
Heeft S geen rechtsbijstandverzekering of lid van een vakbond?
berttt
2 maanden geleden
Nee geen rechtsbijstand of vakbond lid. Zal zelf moeten onderhandelen met werkgever.
ronron1212
2 maanden geleden
In Nederland is een algemeen ontslagverbod van toepassing. Ontslag of opzegging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever is niet mogelijk, tenzij er sprake is van een uitzondering. Ontslag is op de volgende manieren wel mogelijk:
via een vaststellingsovereenkomst;
ontslagvergunning van het UWV;
ontbinding door de kantonrechter;
ontslag op staande voet;
de werknemer neemt zelf ontslag.
ontslagvergunning van het UWV;
ontbinding door de kantonrechter;
ontslag op staande voet;
de werknemer neemt zelf ontslag.
ronron1212
2 maanden geleden
Meestal hebben werknemers vragen over de kosten van juridische bijstand in verband met hun ontslag. Het is goed om te weten dat het kostenaspect ook wordt meegenomen in de onderhandelingen. In verreweg de meeste gevallen (95%) betaalt uiteindelijk de werkgever de kosten van de advocaat van de werknemer. In die zin is er derhalve een hele goede kans dat de kosten van rechtsbijstand de verhalen zijn op de werkgever.
https://www.wkadvocaten.nl/nl/arbeid/werknemers/kosten-advocaat/
https://www.wkadvocaten.nl/nl/arbeid/werknemers/kosten-advocaat/
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Ik zou dan idd zeggen; plan me die 4 uur nog maar in. Willen jullie dit niet (S werkt mee), dan gewoon volledig uitbetalen.
Duimen maar….
En, nooit meteen reageren….
Duimen maar….
En, nooit meteen reageren….
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.