Mag een bedrijf je opeens verbieden om vanuit het buitenland te werken?
Drie jaar geleden aangenomen (ik werk thuis) en mocht in het buitenland werken (ik hou me aan de NL wetgeving). Nooit een probleem geweest. Bedrijf wil het nu niet meer. Heeft dit via een online pagina medegedeeld en laat ons al 1.5 maand in het ongewisse.
Mag een bedrijf zomaar deze regel aanpassen en ons verplichten nu vanuit NL te werken? Ik heb een vast contract. Nooit geen probleem geweest en nu van de 1 op de andere dag willen ze het niet meer hebben.
Mag een bedrijf dit zomaar doen terwijl 3 maanden geleden nog in vacature stond: work from anywhere, en zo mensen zijn aangenomen?
Wat zijn de rechten en plichten van personeel/ bedrijf?
Breda5
een maand geleden
Het is een bedrijf in het toerisme. Een groot bedrijf. Veel collega's werken weleens vanuit het buitenland, daar we allemaal reisleiding zijn geweest. Denk aan relaties in het buitenland. Mensen op Spaans contract (wonend in Spanje) maar willen graag regelmatig familie in NL bezoeken. Nooit een probleem geweest. En nu willen ze dit van de ene op de andere dag veranderen, zonder opgaaf van duidelijke regel.
Breda5
een maand geleden
We wonen en werken allemaal vanuit huis binnen de EU. Mag een bedrijf zomaar ineens de regel veranderen? Daar dit 3 jaar mocht, hebben een X aantal mensen al hun plannen gemaakt. We werken, ook vanuit het buitenland, allemaal netjes vanaf een eigen apt/ woning, op een rustige plek, zoals we dat thuis ook doen.
Breda5
een maand geleden
FYI: het gaat om 1 afdeling. Niet eens om veel mensen. Denk aan m'n 10 mensen. Iedereen werkt totaal naar behoren, nooit geen klachten gehad, maar het bedrijf heeft een nieuwe regel gemaakt. We vragen ons af of dit zomaar kan
tinus1969
een maand geleden
Gf voor de helderheid, je werkgever is Nederlands, maar zit zelf dus niet in NL? Omdat je het ook hebt over ‘Spaanse contracten’?
Breda5
een maand geleden
Sorry voor de onduidelijkheid.
NL bedrijf, maar collega's wonen in Spanje, Portugal, NL, België, Frankrijk. We mochten dus altijd reizen/ vanaf daar werken. Nooit een probleem geweest. In de vacature stond beschreven: work from anywhere. En het is nooit een probleem geweest. Ik heb bv NL collega's die in Spanje wonen. Op Spaans contract werken maar weleens naar NL gaan om familie te zien, en dus vanaf NL werken. Ze willen dit nu verbieden. Ik persoonlijk werkte ook op en af in het buitenland, bij mijn vriend thuis. Dit willen ze nu van de 1 op de andere dag, zonder reden, aanpassen.
NL bedrijf, maar collega's wonen in Spanje, Portugal, NL, België, Frankrijk. We mochten dus altijd reizen/ vanaf daar werken. Nooit een probleem geweest. In de vacature stond beschreven: work from anywhere. En het is nooit een probleem geweest. Ik heb bv NL collega's die in Spanje wonen. Op Spaans contract werken maar weleens naar NL gaan om familie te zien, en dus vanaf NL werken. Ze willen dit nu verbieden. Ik persoonlijk werkte ook op en af in het buitenland, bij mijn vriend thuis. Dit willen ze nu van de 1 op de andere dag, zonder reden, aanpassen.
AnnBoo8146
een maand geleden
Ik ben geen jurist en kan niet beoordelen of het volgende ook in jouw situatie van toepassing is. Maar in verband met het "thuiswerken", dat sinds de Corona pandemie het "nieuwe normaal" is geworden is wel het volgende bekend.
Maar volgens de Nederlandse wetgeving kan je werkgever van je verwachten om weer op kantoor te komen werken. "Thuiswerken" is geen recht volgens de Nederlandse wet. In september 2023 is het wetsvoorstel "Wet werken waar je wilt" door de 1e Kamer verworpen. Hierdoor staan werknemers minder sterk als hun werkgever van hen verwacht weer (meer dagen) op kantoor te komen werken.
https://www.baaszadvocaten.nl/actueel/mag-je-werknemers-verplichten-om-naar-kantoor-te-komen/
Maar volgens de Nederlandse wetgeving kan je werkgever van je verwachten om weer op kantoor te komen werken. "Thuiswerken" is geen recht volgens de Nederlandse wet. In september 2023 is het wetsvoorstel "Wet werken waar je wilt" door de 1e Kamer verworpen. Hierdoor staan werknemers minder sterk als hun werkgever van hen verwacht weer (meer dagen) op kantoor te komen werken.
https://www.baaszadvocaten.nl/actueel/mag-je-werknemers-verplichten-om-naar-kantoor-te-komen/
Breda5
een maand geleden
Dank je voor de reactie. We hoeven niet naar kantoor. Kan ook niet daar we niet in elk land een kantoor hebben.
Breda5
een maand geleden
In Nederland. Maar ik ben aangenomen met het gezegde: you can work from anywhere. En dat was 3 jaar lang oke. Zolang je maar rustig zat en goed internet hebt. Nieuwe collega's is dit ook verteld.
tinus1969
een maand geleden
"in het buitenland werken (ik hou me aan de NL wetgeving)"
Ik vermoed dat dat juist het probleem is. Als je in het buitenland woont en werkt, heb je niets te maken met de Nederlandse wetgeving. En dan moet je bv ook in dat land belasting betalen, en heb je geen recht op Nederlandse sociale zekerheid (zoals WW en zorgverzekering). Daar zitten wat nuances op, maar vziw is dit wel de basis.
Je kunt dus mss opeisen (obv eerdere beloftes) dat je in het buitenland mag blijven werken - maar dan moet je ook zelf de consequenties nemen. Moraal; dit is hoe dan ook heel ingewikkeld, en alleen al het feit dat het ingewikkeld is, is voor je werkgever reden om te eisen dat je in nederland (thuis) werkt. Overigens zijn er (weet ik) meer werkgevers die inmiddels (in stilte) deze eis hebben ingevoerd.
Ik vermoed dat dat juist het probleem is. Als je in het buitenland woont en werkt, heb je niets te maken met de Nederlandse wetgeving. En dan moet je bv ook in dat land belasting betalen, en heb je geen recht op Nederlandse sociale zekerheid (zoals WW en zorgverzekering). Daar zitten wat nuances op, maar vziw is dit wel de basis.
Je kunt dus mss opeisen (obv eerdere beloftes) dat je in het buitenland mag blijven werken - maar dan moet je ook zelf de consequenties nemen. Moraal; dit is hoe dan ook heel ingewikkeld, en alleen al het feit dat het ingewikkeld is, is voor je werkgever reden om te eisen dat je in nederland (thuis) werkt. Overigens zijn er (weet ik) meer werkgevers die inmiddels (in stilte) deze eis hebben ingevoerd.
Breda5
een maand geleden
Als Nederlander mag je, als ik het correct heb, 183 dagen in het buitenland werken zonder enige consequenties. Dat was voor ons bedrijf ook altijd akkoord. Ik woon in NL, werk vanaf hier, en soms maak ik een uitstapje naar het buitenland en werk vanaf daar. Laptop mee, rustige plek en goed internet. Het feit dat ze dit nu in 1 nacht willen veranderen baart ons zorgen daar we zo zijn aangenomen: ja het mag, lekker gaan en genieten, zolang je je aan de regels houdt. We zijn dus vooral benieuwd of een werkgever dit zomaar mag aanpassen, terwijl mensen uiteraard ook al plannen hebben gemaakt
tinus1969
een maand geleden
Vziw geldt die 183 dagen mbt waar je _woont_, niet mbt werk. Vziw geldt daar juist het omgekeerde: Waar je daadwerkelijk werkt (ook al is dat maar een dag), gelden de regels mbt bv arbo en belasting.
tinus1969
een maand geleden
Zie https://www.russell.nl/publicatie/thuiswerken-buitenland-tips-werkgever/ met name punt 2 en 3.
jc54
een maand geleden
Wat zegt de O.R. hierover? Als het goed is, dan heeft een groot bedrijf een ondernemingsraad, en bij dergelijke besluiten moet de O.R. hun fiat geven.
Breda5
een maand geleden
Er gaat deze week een gesprek plaats vinden.
We begrepen wel dat er geen eenzijdig wijzigingsbeding in ons contract staat..wat ook veel zegt.
Iets wat jarenlang geen probleem was, en ineens van de 1 op de 1 andere dag gewijzigd werd zonder ook maar een gesprek aan te gaan leek ons als team niet in orde. Op zoek naar regels en feiten dus. Mijn dank is groot voor de reacties.
We begrepen wel dat er geen eenzijdig wijzigingsbeding in ons contract staat..wat ook veel zegt.
Iets wat jarenlang geen probleem was, en ineens van de 1 op de 1 andere dag gewijzigd werd zonder ook maar een gesprek aan te gaan leek ons als team niet in orde. Op zoek naar regels en feiten dus. Mijn dank is groot voor de reacties.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Ik werk ook in een bedrijf dat (thuis)werken in het buitenland verbied. Athans we mogen de laptops en telefoons van het bedrijf niet mee de grens over nemen, wat effectief op hetzelfde neer komt. De reden is dat er op de laptops zelf, of via de mogelijkheden om met die apparaten op het bedrijfsnetwerk te komen voor een vreemde mogendheid ook juridisch mogelijkheden ontstaan om binnen te dringen en achter bedrijfsgegevens aan te gaan.
Wat ik wil zeggen:
- er kunnen goede redenen zijn, zeker in de huidige onzekere politieke situatie, voor een bedrijf om werken in het buitenland te (gaan) verbieden. - een bedrijf kan vanwege een arbeidsovereenkomst wellicht niet afdwingen dat een medewerker verboden wordt in het buitenland te werken. Maar het gaat nog steeds over het eigen netwerk en de eigen apparatuur. Wanneer het verboden wordt die mee over de grens te nemen, dan ben je nog net zo ver. Je kunt dan eenvoudigweg in het buitenland je uren niet maken.
- er kunnen goede redenen zijn, zeker in de huidige onzekere politieke situatie, voor een bedrijf om werken in het buitenland te (gaan) verbieden. - een bedrijf kan vanwege een arbeidsovereenkomst wellicht niet afdwingen dat een medewerker verboden wordt in het buitenland te werken. Maar het gaat nog steeds over het eigen netwerk en de eigen apparatuur. Wanneer het verboden wordt die mee over de grens te nemen, dan ben je nog net zo ver. Je kunt dan eenvoudigweg in het buitenland je uren niet maken.
Breda5
een maand geleden
Dank je wel. Het gekke is dat ze deze redenen nog nooit genoemd hebben. Alszijnde dat het lijkt alsof dit hun probleem niet is. Collega's werken overal ter wereld ook dus dat zal de reden zijn. Ik heb collega's in diverse landen.
We gaan deze week het gesprek aan. Maar zijn er wel achter dat er geen eenzijdig wijzigingbeding in ons contract staat dus ben benieuwd of we daar sterk mee staan
We gaan deze week het gesprek aan. Maar zijn er wel achter dat er geen eenzijdig wijzigingbeding in ons contract staat dus ben benieuwd of we daar sterk mee staan
tinus1969
een maand geleden
'Be careful what you wish for..'. Los van dat 'eenzijdig wijzigingsbeding'; het heeft nu eenmaal juridische en fiscale consequenties als je vanuit een ander land werkt. En die consequenties zijn niet (alleen) voor je werkgever, maar ook voor jou als werknemer voelbaar.
Wil jij die consequenties dragen?
Wil jij die consequenties dragen?
Breda5
een maand geleden
Die dragen we al 3 jaar ;-) Nooit iets aan de hand geweest. We betalen netjes belasting. Houden ons aan de regels. Maar ik begrijp idd dat dit dieper kan gaan. Vandaar de vraag wat de rechten en plichten zijn. Want als het bedrijf gelijk heeft dan is dat uiteraard zo. Het is vreemd dat het nooit een struggle is geweest. Ze moedigde het zelfs aan..en nu ineens van de 1 op de andere dag is het een no go, zonder enige uitleg
tinus1969
een maand geleden
"Nooit iets aan de hand geweest. "
Nog niet - maar de belastingdienst kan zomaar alsnog op de stoep staan.
Nog niet - maar de belastingdienst kan zomaar alsnog op de stoep staan.
Breda5
een maand geleden
We betalen netjes belasting in ons woonland/ contractland. En houden ons aan de belasting regels. Maar thanks allemaal. Ik ben verder op onderzoek gegaan en heb dankzij jullie/ dit alles antwoorden waar wij zeker iets mee kunnen. Dank je wel :-)
tinus1969
een maand geleden
Ik ben wel benieuwd hoe dit verder gaat. Laat je het weten als je werkgever met een verklaring komt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.