Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ROC een zelfbedachte test afnemen voor toelating?

Iemand in de 40 is toegelaten tot een MBO4 opleiding. Het betreft een combinatie van leren en werken bij een bedrijf in samenwerking met het roc. Deze persoon heeft een mavo en MBO4 opleiding in een andere richting. Helaas zijn de diploma's kwijt en omdat het al te lang geleden is zijn deze niet geregistreerd bij DUO en bestaan de scholen niet meer. Kortom, geen bewijs van deze diploma's. Hij heeft via dit bedrijf al een intelligentietest moete afleggen alvorens alles akkoord was.

Opleiding is al begonnen, persoon heeft ook al 2 of 3 andere examens (oa vca vol) behaald. Ook heeft hij 2 toetsen van een praktijkles met goed gevolg afgelegd.

Nu kom de school ineens met een zelfbedachte test, het eerste leerboek volledig uit het hoofd leren en dan willen ze zien of dat voldoende is blijven plakken. Dit boek is nog maar 1 dag behandeld en het is pittig om dit op eigen kracht allemaal uit te vogelen naast het normale schoolwerk. Het betreft enorm veel formules en voor iemand zonder wiskundige en natuurkundige achtergrond is dat redelijk abracadabra zonder uitleg. Daarvoor volg je immers ook de opleiding.

Nu snap ik dat ze een toelatingstest willen doen, al vind ik de timing (anderhalve maand na aanvang) wat apart. Maar een dergelijke toelatingstest hoort toch algemeen te zijn? Rekenen, taal, leesvaardigheid etc.
Als hij deze test n iet haalt is het einde verhaal en verliest hij dus baan en opleiding. Kan dit zomaar?

194
Inekez1
5 uur geleden
Om wat voor opleiding gaat het? Waarschijnlijk twijfelt de opleiding of de persoon in kwestie wel voldoende voorkennis heeft voor deze studie. Zou iemand met een recente en relevante vooropleiding dat boek wel met gemak zelfstandig kunnen doornemen? Het is op zich niet ongebruikelijk dat opleidingen een herhaling bevatten van relevante informatie die men normaal gesproken in eerder opleidingen opgedaan heeft. Als de uitleg daarvan al thuishoort op een gewone vmbo opleiding, wordt dat niet herhaald in de mbo-4 opleiding, zeker niet in de bbl variant waar de lestijd beperkt is. Voor zij-instromers en studenten die de oude kennis niet helemaal paraat hebben, is er dan een boek (en een toets) om dat bij te spijkeren, voordat je verder kunt met de rest van de opleiding.
Thecis
een uur geleden
@Inekez1 Het is inderdaad vrij normaal om een toelatingstest te doen. Echter lijkt het verhaal te zijn dat hij al is toegelaten en de opleiding vooralsnog met succes aan het volgen is. Om dan tijdens de opleiding alsnog een extra toelatingstest te doen met een alles of niets resultaat (je mag doorgaan of je moet stoppen), dat is dan wel weer iets waar ik nog nooit van gehoord heb.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een uur geleden
Op welke gronden wordt de test afgenomen? Is die klassikaal, of puur alleen voor deze persoon? Het lijkt me sterk dat een persoon die, tot op heden succesvol is, uit een AL BEGONNEN, opleidingstraject ontslagen mag worden. Al helemaal niet op basis van een test op niet behandelde stof. De als de uitkomst alleen een advies oplevert, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dit lijkt bindend. Als ik deze persoon was zou ik contact opnemen met de onderwijsinspectie. Die zijn prima op de hoogte van wat de regels zijn en wat billijk is.
Jannaatje
een uur geleden
Het betreft een elektrotechnische opleiding. Dat de persoon geen voorkennis heeft op het gebied van elektronica was vanaf de sollicitatie bekend. Hij heeft jarenlang een leidinggevende functie gehad, wel in de techniek maar een totaal andere branche. Hij wilde graag iets anders en vandaar de omscholing en dit leer- en werk traject. Dit was allemaal bekend. Dit in combinatie met zijn andere papieren en de intelligentietest was voldoende om hem aan te nemen. Hij komt goed mee in de klas maar vind het wel pittig omdat het allemaal nieuw is. Deze test is puur omdat hij zijn diploma's van het voortgezet onderwijs en MBO niet kan overleggen. Vandaar ook dat ik het allemaal zo vreemd vind.
Jannaatje
een uur geleden
@ Thecis, precies, ik heb hier ook nog nooit van gehoord en ik snap het daarom ook niet. Dat ze vooraf iemands niveau willen testen om in te schatten snap ik, maar dat lijkt in dit geval dus niet het geval. Ik heb ook al gevraagd of hij het misschien verkeerd begrepen heeft maar dit lijkt niet het geval te zijn.
Jannaatje
een uur geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Het betreft een test voor alleen deze persoon. Ik denk dat contact opnemen met de onderwijsinspectie wellicht het handigst is. Hij heeft ook per mail een bewijs van toelating ontvangen. Met het bedrijf heeft hij een contract voor onbepaalde tijd en twee maanden proeftijd en deze zitten er bijna op. Het bedrijf geeft hem hierom ook erg weinig ruimte om de stof te leren. Hier heb ik meteen iets van gezegd tegen tegen persoon aangezien het gewoon niet realistisch is.
Jannaatje
een uur geleden
Ik zit nog even na te denken, ik heb het bewijs van toelating van de onderwijsinstelling net nog nagelezen. Stel dat iemand niet goed zou meekomen (en persoon dit niet tegen mij heeft verteld), kan een onderwijsinstelling dan iemand uit de opleiding gooien? Ik probeer gewoon na te gaan hoe dit zit.
Inekez1
21 minuten geleden
Een intelligentietest zegt alleen iets over denkniveau. Het is geen toets om te kijken hoeveel kennis of kunde iemand heeft. Zou het kunnen zijn dat de opleiding ervan uitgaat dat alle studenten minimaal de kennis van wiskunde en natuurkunde hebben op het niveau van vmbo anno nu. En dat dat wellicht niet overeenkomst met de (weggezakte of nooit geleerde) kennis van wis- en natuurkunde van de betreffende persoon? Ook op het MBO bestaat een bindend studieadvies. Dat kan dus een negatief advies zijn en er zijn geen harde criteria op basis waarvan dat advies moet worden gevormd. Maar zo'n advies wordt doorgaans later in het traject gegeven, niet al binnen 2 maanden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/bindend-studieadvies-mbo Ik zou de persoon in kwestie adviseren om eerst eens met de opleiding te overleggen: waarom moet hij (en alleen hij) dat boek leren? Waarom dat boek? Wat wordt er precies van hem verwacht? Wordt de inhoud van het betreffende boek überhaupt nog in de lessen behandeld of wordt veronderstelt dat het bekende lesstof (vanuit het vmbo) is?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding

Bekijk alle vragen in deze categorieën: