Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat er overal op internet staat dat december 21 sv dagen heeft?

December heeft 22 sv dagen

ronron1212
een week geleden
! e en 2e kerst dag zijn geen sv dagen dat zijn vrije dagen kerst namelijk
Thecis
een week geleden
@ronron1212
Dat zou een verschil van 2 dagen verklaren. Nu is het verschil 1 dag.
Amadea
een week geleden
Wat zijn sv dagen?
Niesje1973
een week geleden
Feestdagen tellen gewoon mee.
Inekez1
een week geleden
Wat apart. Ik kom ook op 22 sv dagen in december. Als je de kerstdagen niet meerekent 20. Maar in geen geval dus 21
Amadea
een week geleden
Hier komt men wél op 22 uit:
https://www.rekenkeizer.nl/werken/aantal-werkbare-dagen-kalenderjaar-schrikkeljaar
Zouden de andere sites vergeten zijn dat het een schrikkeljaar is?
erotisi
een week geleden
Sociaal verzekeringsdagen
ronron1212
een week geleden
@Amandea schrikkeljaar geeft een verschil in februari/
https://www.tuxx.nl/salarisadministratie/werkbare_dagen/
ronron1212
een week geleden
https://www.youngcapital.nl/carriere/werkleven/werkdagen#werkdagen-per-maand-2024
Niesje1973
een week geleden
Vandaar mijn vraag. Ik vind 20, 21 en 22!
ronron1212
een week geleden
Het zijn er20 in december
Thecis
een week geleden
@ronron1212
Geen enkele bron geeft 20 weer. Heel veel sites geven 21 weer en als je het zelf telt, zijn het 22 dagen. Meerdere sites geven ook aan dat je feestdagen moet meetellen.
ronron1212
een week geleden
@Thecis feestdagen tellen niet mee ik spreek uit ervaring
tinus1969
een week geleden
Mss is je ervaring verpuderd, @ronron1212; ik vind iig gren bronnen/sites/links die net als jij 20 sv dagen melden.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 misschien den k je dat maar nee deze is up to date
Niesje1973
een week geleden
Ik heb de Belastingdienst gebeld en die kon ook geen antwoord geven! Ik werd doorverwezen naar het UWV. Morgen bel ik.
Amadea
een week geleden
Bij normale werkdagen tellen de feestdagen niet mee. Daarom vroeg is wat sv dagen zijn. Daar draait de vraag namelijk om.
ronron1212
een week geleden
@Amadea lees mijn links.
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 het punt is, dat werkdag niet hetzelfde is als sv-dag/loondag zoals gedefinieerd in de wet. Dat komt omdat feestdagen niet automatisch recht geven op een vrije dag - dat is geregeld in CAOs.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 sv dagen zijn alle werkdagen van de week maandag dinsdag woensdag donderdag en vrijdag alleen de officiële feestdagen tellen niet mee. Er zijn twee tellingen die van de belastingdienst die neemt het gemiddelde per maand en en de uitkerings en salarisberekeningen nemen de maandelijkse. Kijk eens in mijn links en dan kan je het lezen.
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 'alleen de officiële feestdagen tellen niet mee. '
Dat blijkt niet uit de diverse links (die specifiek over sv-dagen gaan) EN dat is logisch omdat officiële feestdagen geen wettelijk recht op ene vrije dag geven. Dus wat is jouw bron/link?
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 https://ondernemersplein.kvk.nl/officiele-feestdagen-en-wettelijke-of-bovenwettelijke-vakantiedagen/
"Feestdagen staan niet in de wet als verplichte vrije dagen. Uw werknemers hebben daarom geen recht op een vrije dag wanneer het een bepaalde feestdag is.
In uw cao of in het arbeidscontract staat of een feestdag een vrije dag is binnen uw bedrijf. Er staat bijvoorbeeld of Goede vrijdag een vrije dag is. Er staat ook in of uw werknemers doorbetaald krijgen tijdens feestdagen. En of u een toeslag moet betalen als ze toch werken op een officiële feestdag."
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 na heel wat jaren als controler mananger financieen en salarisverwerking weet ik echt wel waar ik over praat maar bij jo is internet altijd heilig ondanks de onzin die daar vaak opstaat,.
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 Jij schijft over mij: 'bij jo is internet altijd heilig ondanks de onzin die daar vaak opstaat,'
Sorry, maar ikzelf en andere komen hier met bronnen van bv de KvK. Dat is niet zomaar onzin.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 bronnen heb ik ook toegevoegd maar die heb je waarschijnlijk niet gelezen anders had je dit niet gezegd of opgemerkt. Maar in die bronnen staat het ook. Maar ik laat het hier echt bij want deze serie van opmerkingen is wel genoeg geweest.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 deze opmerking van jou heeft niets met sv dagen te maken die worden niet in de cao geregeld In uw cao of in het arbeidscontract staat of een feestdag een vrije dag is binnen uw bedrijf.
SV-dagen ofwel sociale verzekeringsdagen zijn de dagen waarop de medewerker werkelijk werkt. In een week zitten 5 werkbare dagen. Als je 1 dag onbetaald verlof neemt en dus maar 4 dagen werkt, heb je voor die week 4 SV-dagen. Elke dag die je krijgt betaald, is een SV-dag, dus ook bijvoorbeeld vakantiedagen en doorbetaalde ziektedagen, tot een maximum van 5 per week, ook als er 6 of 7 dagen in een week worden gewerkt. Zelfs als je maar 1 uur of 1 dag werkt, is dat een SV-dag. Het is belangrijk te weten hoeveel SV-dagen een medewerker heeft in een periode. SV-dagen hebben invloed op de berekening van premies als WW en WAO en in sommige gevallen ook voor de pensioenberekening (dit hangt af van de pensioenregeling) of andere regelingen. Er bestaat bijvoorbeeld een maximumpremie per SV-dag en voor de WW-premie wordt een franchise per SV-dag toegepast. Een franchise is een bedrag wat eerst in mindering gebracht wordt voordat de premie wordt berekend.
tinus1969
6 dagen geleden
@ronron1212
'deze opmerking van jou heeft niets met sv dagen te maken die worden niet in de cao geregeld'
Dat klopt, en dat is het punt. SV dagen zijn wettelijk geregeld. Terwijl 'vrije dagen' niet in de wet zijn geregeld. Dus Eerste Kerstdag tlt als SV dag, want er staat niet de wet dat dat een vrije dag is.
ronron1212
5 dagen geleden
@tinus1969 je kan alles steeds veranderen he
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen
Inekez1
3 dagen geleden
Waar het in deze vraag om gaat is het aantal maximaal mogelijke sv dagen in een maand. Als iemand beide kerstdagen vrij is, maar wel de zaterdag en zondag in die week werkt, dan zijn er nog steeds 5 sv dagen in die week. Het is niet zo dat per definitie een zatedag, zondag of feestdag nooit als sv dag telt. Er geldt alleen dat er maximaal 5 sv dagen in een week tellen. Als je altijd ma-di-wo-do-vr werkt, heb je in praktijk ook 5 sv dagen. Werkt je altijd wo-do-vr-za-zo ook dan heb je in praktijk 5 sv dagen. Het is dus niet zo dat weekenddagen nooit mee kunnen tellen en het is dus ook niet zo dat feestdagen nooit mee zouden kunnen tellen. Dat neemt niet weg dat het in de praktijk bij de werknemers waar ronron de admin voor doet anders gaat. Maar deze vraag gaat niet over de admin van het bedrijf van ronron, maar over wat er wettelijk geregeld is. De werkwijze bij het bedrijf van ronron is een afgeleide van de wet, niet andersom!
ronron1212
2 dagen geleden
@Iekez1 zoals ik met een link ondersteund al heb uitgelegd het gaat niet om iemand. Als sv dagen worden alleen de maandag dinsdag woensdag donderdag en vrijdag aangemerkt. Zo is het bepaald. SV dagen worden ook meestal alleen gebruikt bij uitkeringen.
ronron1212
2 dagen geleden
@Inekez1 hierbij nogmaals
https://loonbureau.nl/begrip/sociale-verzekeringen-dagen-sv-dagen/
ronron1212
2 dagen geleden
@Inekeez1 ik weet niet wat jij denkt dat ik doe maar dat is jouw gedachte alle bedrijven werken zo

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: