Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een vakantie aanvraag worden goedgekeurd op voorwaarde dat ik beschikbaar ben?

Goedenavond,

Ik heb 4 weken vakantie aangevraagd in September, nu is dat goedgekeurd, op voorwaarde dat ik in nood wel zou kunnen komen werken, maar mag dit zomaar? Ik heb toch gewoon recht op vakantie? Ik ben zelf assistent bedrijfsleider, en als mijn bedrijfsleider op vakantie gaat is er ook nooit een probleem?

11 uur geleden
265
LeonardN
11 uur geleden
Ben je daar zelf mee akkoord gegaan?
Ik bedoel je kan natuurlijk van alles afspreken.
Dus is dat middels een gesprek gebeurd? Wat heb jij gezegd? De betere vraag lijkt me: Kan ik gewoonweg eisen dat mijn vakantie zonder voorwaarde gegeven wordt? Val je onder een CAO?
Heb je een contract? Wat staat daar in over opnemen vakantie?
Thecis
4 uur geleden
Een vakantie mag, na goedkeuring, niet zomaar ingetrokken worden. Dat mag dan alleen bij zwaarwegend bedrijfsbelangen.
Echter, bij ouderschapsverlof weet ik dat dat aleen ingetrokken mag worden nadat een kantonrechter heeft bepaald dat het inderdaad om zwaarwegende bedrijfsbladen gaat. Wellicht dat het met vakanties ook zo werkt (een werkgever kan al snel vinden dat het zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn). Is het een groot bedrijf met meerdere vestigingen? Dan is er bijna altijd wel mogelijkheid dat iemand vanuit een andere locatie komt.
tinus1969
een uur geleden
Volgens mij mag dit niet 'zomaar'. De eis vooraf (blijf beschikbaar) is onredelijk, en je hebt juist recht op ononderbroken vakantie (minstens 2 weken, dacht ik).
Ik dacht dat de meeste CAOs wel een soort crisis-bepaling bevatten, dus dat je vakantie mag worden ingetrokken of onderbroken bij crisis. Maar dan is het ook crisis - denk letterlijk aan brand etc.
Ikhebgeenidee
27 minuten geleden
Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen wordt het e.e.a. uitgelegd m.b.t het opnemen van vakantie.
MarissaV
34 seconden geleden
Op antwoord van Leonard: Nee ik ben daar niet akkoord mee gegaan, maar omdat het langer als 3 weken is, moest dit in overleg met hogerop en daar kwam dit dus uit... Terwijl als ik 3 weken zou opnemen dit geen probleem zou moeten zijn. Op antwoord van Thecis: Ik werk bij een heel groot bedrijf met heel veel filialen om ons heen, dus er kan wel degelijk iemand dan van een ander filiaal komen. De andere antwoorden: dankjewel ik ga in de cao kijken, op rijksoverheid kom ik er niet veel mee uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding