Wat is de verstandigste route van gt tot arts?

Onze zoon heeft als doel om arts te worden. Hij doet nu examenjaar gt. Hij wil niet naar de havo maar gelijk vakgericht te gaan leren. We hebben ons laten vertellen dat de mogelijkheid is om verpleegkunde ziekhuis, verpleegkunde hbo en daarna geneeskunde te studeren. Maar we horen ook dat dit "onmogelijk"is. Nu staan wij in het leven dat niks onmogelijk is. Maar wat is nu het beste om te doen? Kan iemand ons hier meer info overgeven? Het zou jammer zijn dat we over een paar jaar er achter komen dat hij beter een andere route had kunnen nemen.

een week geleden
3K
ronron1212
een week geleden
https://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding/
tinus1969
een week geleden
Onmogelijk is het niet, maar de meeste geneeskunde studies in Nederland eisen dat je een behoorlijk zware toelatingstest haalt.
Amadea
een week geleden
Waar staat gt voor? De verstandigste route om arts te worden is VWO en dan universiteit.
tinus1969
een week geleden
@ Amadea GT = VMBO-GT, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-vmbo-in-elkaar
Utrecht
een week geleden
Ik zou ook graag willen dat niets in het leven onmogelijk is. Maar soms is de realiteit weerbarstig. Met welke achtergrond zit je zoon nu op het VMBO-GL? Hoe gaan de leervakken hem af? Haalt hij met gemak hoge cijfers zonder zich uit de naad te hoeven werken? Bedenk dat geneeskunde geen gemakkelijke studie is, met veel theorie. Ook zij die met 2 vingers in de neus het Gymnasium hebben gehaald, moeten er hard voor werken. Wellicht is je zoon een laatbloeier; dat de Cito hem destijds onderschatte en hij nu makkelijker leert. Zoals al genoemd is VWO de gangbare weg om toegelaten te worden tot geneeskunde op een universiteit. Dat betekent dat de komende 10 jaar flink aan de bak en hard werken/studeren. Elke andere route (bijv. via MBO en HBO Verpleging) kost meer tijd (jaren) én grotere kans toch niet toegelaten te worden / de gewenste eindstreep te halen. Je zoon wil graag arts worden, maar zit het er ook in? Heeft hij naast de wens ook de capaciteiten en het doorzettingsvermogen? Lastig.
tinus1969
een week geleden
Geneeskunde is geen moeilijke studie, zoals natuurkunde; het is vooral heel VEEL. En de studie dagen zijn lang.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 hoezo geneeskundig en werklijn arts worden is een van de langste studies
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 https://universitaire.bachelors.nl/faq/ik-wil-dokter-worden/
Utrecht
een week geleden
Geneeskunde is inderdaad geen complexe studie zoals Theoretische natuurkunde of Sterrenkunde. Maar het is ook niet makkelijk; veel theorie (dus leerstof eigen maken, onthouden en toepassen) van verschillende vakgebieden.
ronron1212
een week geleden
@Utrecht lees even mijn link
ronron1212
een week geleden
@Utrecht het gaat om de studie geneeskunde en daarna van arts
tinus1969
een week geleden
@oronron1212, 'het gaat om de studie geneeskunde en daarna van arts'
Ja, en zoals ik al schreef: dat is geen moeilijke studie, zoals natuurkunde; het is vooral heel VEEL.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 de studie tot arts is niet eenvoudig ik weet niet hoe je daarbij komt graag een link die mijn link weerlegd
tinus1969
een week geleden
@Ronron1212 waar in jou link staat dat de studie 'moeilijk' is? Mijn dochter studeert overigens geneeskunde.
tinus1969
een week geleden
Zie bv
https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/helaas-geen-geneeskunde-maar-hoe-erg-is-dat/
Quote:
"Geneeskunde is een zware studie, waar je veel discipline voor nodig hebt. Het laat ook weinig ruimte voor dingen buiten je studie."
Nogmaals, het is zwaar omdat het veel is, niet omdat het intrinsiek moeilijk is. Daarom heb je ook discipline nodig.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 geneeskunde niet maar de verdere studie tot arts daar gaat het om de vraag gaat over het worden van arts.
ronron1212
een week geleden
@tinus de studie geneeskunde 3 jaar daarna begint of kan je beginnen aan de studie tot arts
tinus1969
een week geleden
De geneeskunde studie IS de studie tot arts. Die is in twee delen verdeeld, bachelor enerzijds en master/co-schappen anderzijds. En respecteer ajb dat ik weet waar ik over praat - mijn dochter studeert - jawel- geneeskunde.
ronron1212
een week geleden
@tinus169 3 jaar geneeskunde drie jaar master dan ben je basis arts dan kot de specialisatie huisarts of specialist worden dan begint het pas echt.
ronron1212
een week geleden
Na afronding van een studie geneeskunde is men arts. Om in Nederland te mogen werken en zich arts te mogen noemen moet de arts zich als arts registreren in het BIG-register. Een arts die nog geen vervolgopleiding tot geneeskundig specialist heeft gevolgd wordt een basisarts genoemd. Een basisarts werkt in de patiëntenzorg meestal onder supervisie van een geneeskundig specialist (bijvoorbeeld een huisarts, specialist ouderengeneeskunde, bedrijfsarts of ziekenhuisspecialist). Andere opties zijn werk als arts-onderzoeker of werk in het management en bedrijfsleven.
Nw
een week geleden
Dank voor jullie antwoorden.
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 waarom post je deze informatie "@tinus169 3 jaar geneeskunde drie jaar master dan ben je basis arts dan kot de specialisatie huisarts of specialist worden dan begint het pas echt."
En wat bedoel je met 'dan begint het pas echt?'
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 daarna kan je pas echt aan de gang om bijv huisarts te worden of specialist een basis arts is nog geen echte arts misschien moet je dat maar eens verder onderzoeken voor je het over makkelijke opleiding hebt
tinus1969
een week geleden
@ronron1212, je leest gewoon niet wat ik schrijf, blijkbaar. Ik schrijf niet dat het een makkelijke opleiding is - lees maar terug. En ik ben heel duidelijk mbt waar ik me op baseer - lees maar terug. En je opmerking 'een basisarts is nog geen echte arts' is gewoon onjuist. Een basisarts is een 'echte arts', BIG geregistreerd en bevoegd tot voorbehouden handelingen. Mag ik vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 je vergelijk opleidingen met elkaar en stelt door om dat geneeskunde makkelijk is. Ja je bent dokter maar nog geen huisarts of specialist je merkt nog steeds ondertoezicht.
en basisarts werkt in de patiëntenzorg meestal onder supervisie van een geneeskundig specialist (bijvoorbeeld een huisarts, specialist ouderengeneeskunde, bedrijfsarts of ziekenhuisspecialist)
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 waar ik de kennis vandaan haal? vrienden en familie zijn specialist of huisarts.
tinus1969
een week geleden
@tronron1212 'je vergelijk opleidingen met elkaar en stelt door om dat geneeskunde makkelijk is. '
Lees eens terug, waar schreef ik dit?
ronron1212
een week geleden
@tinus1969
tinus1969
een dag geleden
Geneeskunde is geen moeilijke studie, zoals natuurkunde; het is vooral heel VEEL. En de studie dagen zijn lang.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 dat je zelf niet weet wat je schrijft
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 ja, en jij haalt dat uit context . Er staat heel duidelijk en genuanceerd ‘ geen moeilijke studie, zoals natuurkunde; het is vooral heel VEEL’ jij maakt daar ‘makkelijk’ van - en dat heb ik niet gezegd.
tinus1969
een week geleden
‘. Je begrijpt dus nog steeds niet dat een studie tot arts huisarts of specialist dus een zeer lange en zware studie is. De start is geneeskunde’
Sorry, maar in deze opmerkingen zitten een hele reeks misverstanden en halve waarheden. De studie tot arts is officieel 6 jaar. Alles wat je daarna leert, is geen studie, maar goed betaald werkend leren.
En die opleiding is wel lang en zwaar, maar niet ‘moeilijk’. Geneeskunde is veel weten, dat maakt het zwaar. Maar die kennis is niet moeilijk - hoogstens DOEN sommige artsen alsof het moeilijk is, door veel potjeslatijn te gebruiken.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 je weet er dus niet veel van dat blijkt wel. Ik weet het van mensen die de opleidingen hebben afgerond.
Nw
een week geleden
Lieve mensen. Het was maar een vraag om onze zoon de juiste weg te laten bewandelen. We weten dat het een lange pittige weg is. En als arts zal je altijd moeten blijven studeren/scholing blijven volgen.
Ik werk zelf ook in een huisartsenpraktijk. En ook ik blijf bijscholen.
tinus1969
6 dagen geleden
@ronron1212, je leest blijkbaar echt niet wat ik schrijf. Ik schreef: Mijn dochter studeert overigens geneeskunde.
Dus ik ben up to date.
ronron1212
6 dagen geleden
@tinus1969 ze studeert dan is ze nog bezig en nog niet klaar dus?
ronron1212
6 dagen geleden
@tinus1969 ik lees alles erg goed maar misschien schrijf jij iets ongelukkig waardoor het moeilijk of niet te begrijpen is. Mijn info kunt van afgestudeerde huisartsen en specialisten. Daarnaast omdat jouw dochter de studie geneeskunde doet kan je daar door niet beoordelen of de studie niet zo moeilijk is. Dat is misschien well het geval als ze eenmaal na dat ze basisarts is geworden en nog eens 4 tot 6 jaar verder gestudeerd heeft en huisarts of specialist is geworden.
Thecis
6 dagen geleden
Ik heb dezelfde ervaring. Ik zal ietwat uitwijden.
Geneeskunde is een zware studie. Veel leren en lange dagen. Hetzelfde geldt voor het worden van specialist in welke vorm dan ook. Het is echt niet voor iedereen weg gelegd. Echter, vele beta studies zijn veel zwaarder. Niet alleen omdat je daar ook veel moet leren (wel minder dan bij geneeskunde), maar omdat je ook inzicht moet hebben. Bij een arts is inzicht hebben een absolute pre (en dat maakt het verschil tussen een (goede) arts en een zeer goede arts). Maar wat betreft de zwaarte van de studie ben ik het absoluut eens met Tinus1969. Geneeskunde is zwaar, maar staat m.i. niet in vergelijking tot de mental gymnastics die nodig zijn voor een beta studie.
tinus1969
6 dagen geleden
@ron ron1212 'Daarnaast omdat jouw dochter de studie geneeskunde doet kan je daar door niet beoordelen of de studie niet zo moeilijk is. '
Waarom zou ik dat niet kunnen beoordelen? Ik zie het juist allemaal van nabij.
ronron1212
6 dagen geleden
@tinus1969 en daarom kan jij dat vergelijken met andere studies veel succes verder ik vind het wel mooi zo

Geef als eerste antwoord