Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg je moeilijk een vast contract voor onbepaalde tijd?

Het lijkt alsof je tegenwoordig veel moeilijker een vast contract krijgt voor onbepaalde tijd dan vroeger. Ik werk momenteel bij een bedrijf waar ik een contract heb voor 7 maanden. Daarna krijg ik nog tweemaal een contract van één jaar. En dan pas krijg ik een contract voor onbepaalde tijd. Het komt er dus op neer dat je bijna 3 jaar moet werken om een onbepaald contract te krijgen. Voor mijn gevoel is dit best wel lang. Waarom bijvoorbeeld niet meteen een onbepaalde tijd contract na 7 maanden?

3 maanden geleden
615
tinus1969
3 maanden geleden
Vroeger was dat ook een probleem, en om dezelfde reden; het is moeilijk om iemand te ontslaan.
LeonardN
3 maanden geleden
Men kijkt vaak liever zo lang mogelijk de kat uit de boom. Mensen werken hard zolang ze geen vast contract hebben om zich te bewijzen, en de dag dat ze een vast contract krijgen valt dat soms/vaak weg. Of nog leuker, zijn ze opeens ziek/overspannen thuis. Dat ligt anders als er een grote vraag is naar werknemers binnen die branche. Als je erg technisch bent / een vakman bent zal je zien dat men snel richting een vast contract gaat. Maar voor werk dat iedereen kan doen na een week inwerken ligt dat vaak anders. Wat je natuurlijk altijd kan doen, is duidelijk maken dat je oprecht geïnteresseerd bent in de baan en kijken of je met een leidinggevende (die inziet dat je wil) oid het proces kan versnellen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Omdat een werkgever er vaak weinig belang heeft om direct een vast contract aan te bieden.

Op het moment dat iemand een vast contract heeft zit de werkgever door wetgeving flink vast aan die werknemer. De werkgever kan de werknemer daarna niet meer zo snel ontslaan, moet daar allerlei zwaarwegende redenen voor opgeven. En ook als de werkgever ziek of overspannen wordt, of door andere redenen thuis komt te zitten blijft de werkgever lange tijd verantwoordelijk voor de werknemer en het salaris. Tot wel 2 jaar moet de werkgever salaris blijven betalen bij een zieke werknemer.

Met dat idee houdt een werkgever liever de boot zolang mogelijk af, behalve in het geval dat de werknemer bepaalde kwaliteiten heeft/moet hebben om het werk te doen. Iemand die een bepaald vak heeft geleerd wordt wellicht bijna direct een vast contract aangeboden, of misschien maar na 1 (half)jaar contract.

Uiteindelijk heeft de regelgeving die werknemers (met een vast contract) enorm beschermt dus de uitwerking dat iemand zonder vast contract zich langer/harder moet bewijzen om dat vaste contract te krijgen.

Dit is ook de reden dat je allerlei constructies (in Nederland) ziet als uitzendbureau/payrolling meerdere jaar/halfjaarscontracten, 0-urencontracten en ZZP-constructies, waarbij er ook steeds weer allerlei regels gelden die ervoor zorgen dat dat niet te lang mag bestaan, of eigenlijk helemaal niet mag (zoals veel ZZP-constructies bij 1 werkgever).

In landen waar werknemers makkelijker ontslagen mogen worden zal je zien dat er ook makkelijker vaste contracten worden gegeven.
(Lees meer...)
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding